SONY DSC

Wie iedere dag een klein handje pinda’s en noten eet, heeft een verkleinde kans om de tien jaar daarna te sterven. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht.

Wetenschappers ondervroegen in 1986 meer dan 120.000 Nederlanders in de leeftijd van 55 tot 69 jaar. Tien jaar later werd achterhaald welke proefpersonen er inmiddels overleden waren. Wat blijkt: de senioren die dagelijks minimaal tien gram pinda’s en noten aten, hadden een 23% lagere kans om binnen tien jaar te sterven dan mensen die geen noten of pinda’s veroberden. De sterfteverlaging was het sterkst voor luchtwegaandoeningen, neurodegeneratieve ziekten en diabetes, gevolgd door kanker en hart- en vaatziekten.

Het is niet opvallend dat noten en pinda’s helpen om de sterftekans te verlagen. Ze bevatten namelijk belangrijke voedingsstoffen, zoals antioxidanten, vezels, verschillende vitamines en onverzadigde vetzuren.

“Opmerkelijk is dat de verlaagde sterftekans (ten opzichte van mensen die geen noten of pinda’s eten) al te zien was bij een inname van gemiddeld 15 gram per dag, ofwel een halve hand noten of pinda’s”, vertelt professor Piet van den Brandt, hoogleraar aan de Universiteit Maastricht. “Een hogere inname heeft geen verdere verlaging van de sterftekans tot gevolg.”

En pindakaas?
En heeft het zin om dagelijks een boterham met pindakaas te eten? De onderzoekers beweren van niet. Pindakaas bestaat niet alleen uit pinda’s, maar bevat ook veel toegevoegd zout en plantaardige oliën. Vandaar dat de samenstelling van pindakaas anders is dan van pinda’s.

Eerder onderzoek
Uit een eerder onderzoek is al gebleken dat mensen die dagelijks een handjevol noten eten een twintig procent kleinere kans hebben dan mensen die geen noten eten om in een periode van dertig jaar tijd te overlijden. Ook bleken mensen die regelmatig noten aten, slanker te zijn, wat suggereert dat veel noten eten niet dik maakt.