Stel: twee mensen trainen elke dag. De één een uurtje. De ander een half uurtje. Wie verliest er dan meer gewicht en lichaamsmassa? Het antwoord is verrassend, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Wetenschappers verzamelden zestig zware (maar wel gezonde) Deense mannen. De proefpersonen wilden fitter worden. Daarom gingen ze dagelijks trainen. De helft van de groep een uurtje. De andere helft een half uurtje. Na drie maanden maakten de onderzoekers de balans op. “De mannen die dagelijks dertig minuten sportten, verloren gemiddeld 3,6 kilo in drie maanden tijd, terwijl de mensen die een heel uur trainden slechts 2,7 kilo verloren,” vertelt onderzoeker Mads Rosenkilde.

Lichaamsmassa
De onderzoekers keken ook naar de lichaamsmassa van de mannen. Daarin zat vrijwel geen verschil. “De afname in lichaamsmassa bedroeg voor beide groepen ongeveer vier kilo.”

Calorieën
Ook blijkt uit het onderzoek dat de mannen die dertig minuten per dag trainden, meer calorieën verbrandden dan het trainingsprogramma dat de onderzoekers hadden opgesteld, van ze verlangde. “We zagen dat in plaats van een heel uur een half uur trainen niet zorgt voor extra verlies aan lichaamsgewicht of vet. De mannen die het meest trainden, verloren in verhouding met de energie die ze verbruikten door te rennen, fietsen of roeien te weinig. Dertig minuten geconcentreerd bewegen geeft net zulke goede resultaten.”

Maar hoe is dat te verklaren? Er zijn meerdere mogelijkheden. Wellicht is dertig minuten per dag trainen beter haalbaar, waardoor de proefpersonen na die dertig minuten nog zin en energie hadden om meer te bewegen. Bovendien is het aannemelijk dat mensen die een uur trainen meer eten om op krachten te blijven en daardoor ietsje minder gewicht verliezen.