Heeft Pluto een ring?

Wetenschappers vermoeden dat de dwergplaneet net als Uranus en Saturnus een ring heeft. De ring zou moeilijk zichtbaar zijn.

De afgelopen decennia is al gebleken dat planeten met een ring lang niet zo zeldzaam zijn als gedacht. Behalve Saturnus bleken ook Uranus, Jupiter en Neptunus ringen te hebben. Even speelden onderzoekers met de gedachte dat misschien ook Pluto een ring zou hebben, maar beelden van de Hubble-telescoop veegden die vermoedens van tafel. Op de beelden was namelijk geen ring te zien.

Toch wel?
Maar onderzoekers stellen nu dat Pluto mogelijk toch een ring heeft. Dat Hubble de ring niet gezien heeft, zou komen doordat de ring heel zwak is.

…onlangs ontdekt werd dat Pluto vier manen heeft?

Nix en Hydra
Onderzoeker Pryscilla Maria Pires dos Santos en enkele collega’s bestudeerden Nix en Hydra: de manen van Pluto. Deze manen zorgen ervoor dat er stof in een baan rondom Pluto belandt. Het stof verdwijnt weer uit die baan, maar dat wil niet zeggen dat het geen ring kan vormen.

Ring
Als het stof even snel verdwijnt als het er terechtkomt, dan is er constant stof in een baan rondom Pluto en heeft deze eigenlijk een ring. De onderzoekers berekenden dat het stof een ring vormt met een wijdte van zo’n 16.000 kilometer. Ongeveer de helft ervan wordt door winden verwijderd. Maar de helft die overblijft: dat is genoeg om een ring te vormen.

Of de ring er werkelijk is? Dat blijft nog even gissen. Een sonde is inmiddels onderweg naar Pluto. Deze arriveert naar verwachting in juli 2015 en zal dan de ring moeten kunnen aanschouwen.

"Astronomers Predict That Pluto Has A Ring" - Technologyreview.com