Heldere komeet scheert langs de zon en verdwijnt

Een komeet had gisteren grote pech. Het hemellichaam scheerde langs de zon met een snelheid van meer dan twee miljoen kilometer per uur en viel hierdoor uit elkaar.

De gebeurtenis is vastgelegd door het SOHO-observatorium. Het gebeurt regelmatig dat kometen in botsing komen met de zon of zo dichtbij komen dat ze uit elkaar vallen. De gespotte komeet is door de zwaartekracht van de zon uit elkaar getrokken en verdampte vervolgens door de intense krachten nabij de zon.

De komeet is op 1 augustus voor het eerst gespot en mogelijk is het een zogenoemde Kreutz-komeet. Wetenschappers denken dat alle Kreutz-kometen samen ooit één grote komeet vormden, maar dat het object enkele eeuwen uiteen viel in meerdere stukken. De Kreutz-kometen cirkelen in een elliptische baan om de zon. Op het verste punt zijn de kometen verder van de zon verwijderd dan de dwergplaneet Pluto.

De video hieronder laat de gebeurtenis zien. De zonneschijf is niet te zien, maar de witte cirkel geeft de positie van de zon aan.