Je onthoudt informatie langer als je zo’n vier uur nadat je de informatie tot je hebt genomen, gaat sporten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

Onderzoekers trekken die conclusie na experimenten met 72 studenten. De studenten kregen eerst informatie voorgeschoteld die ze moesten onthouden. Sommige studenten gingen direct erna sporten: een 35 minuten durende intervaltraining op een hometrainer. Andere studenten deden dat vier uur later. Een derde groep proefpersonen ging niet sporten.

Twee dagen later
Na twee dagen moesten de proefpersonen weer terugkomen bij de onderzoekers. Nu werd gekeken hoeveel ze zich nog konden herinneren van de informatie die ze hadden moeten onthouden. De proefpersonen die vier uur nadat ze de informatie tot zich hadden genomen, sportten, wisten zich veel meer te herinneren dan de studenten die direct waren gaan sporten en de studenten die niet hadden gesport. “Het laat zien dat we geheugenconsolidatie (het opslaan van herinneringen, red.) kunnen verbeteren door te sporten nadat we geleerd hebben,” stelt onderzoeker Guillén Fernández.

Catecholamines
Maar hoe kan sporten, zo’n vier uurtjes nadat je geleerd hebt, er nu voor zorgen dat je informatie langer onthoudt? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Eerdere onderzoeken met proefdieren suggereren wel dat catecholamines – chemische stofjes die van nature in het lichaam voorkomen – de geheugenconsolidatie verbeteren. Onder de catecholamines vallen onder meer dopamine en noradrenaline. Er zijn verschillende manieren waarop je de catecholamines in je lijf een boost kunt geven. En één daarvan is..sporten.

De onderzoekers zijn voornemens om het verband tussen sporten en het geheugen verder te onderzoeken. Ze hopen dan ook meer duidelijkheid te krijgen over hoe sporten het geheugen exact goed doet.