Onderzoek wijst erop dat onze hersenen – beter dan wijzelf – kunnen voorspellen welke muziek uitgroeit tot een hit.

Het is een heel mooi verhaal. Wetenschapper Gregory Berns zat American Idol te kijken toen één van de deelnemers aan het programma het liedje ‘Apologize’ van OneRepublic inzette. Berns veerde op. Want hij kende dit liedje: hij had het enkele jaren eerder gebruikt in een onderzoek. In die tijd was het liedje, net als OneRepublic zelf, nog onbekend.

Vraag
American Idol zette de wetenschapper aan het denken. Zouden de hersenscans die hij in het onderzoek van enkele jaren geleden gemaakt had, voorspeld kunnen hebben dat dit liedje een hit zou worden?

Hersenscan
Berns pakte het onderzoek er weer eens bij en begon de hersenscans te bestuderen. De scans waren gemaakt terwijl proefpersonen (jongeren) naar een kort fragment (vijftien seconden) van een liedje luisterden. Twee delen van het brein vielen op in deze scans: de orbitofrontale cortex en de nucleus accumbens (aanliggende kern). De twee delen kunnen ons een goed gevoel (een beloning) geven, maar zijn ook belangrijk wanneer we moeten anticiperen.

WIST U DAT…

Voorspellen
Berns bedacht dat deze delen van de hersenen misschien wel in staat zouden zijn om te voorspellen welke muziek uit zou groeien tot een hit. Daarom legde hij de hersenscans naast de gegevens van de muziekverkoop. En hij bleek gelijk te hebben. Grotere activiteit in de orbitofrontale cortex en de nucleus accumbens wijst erop dat muziek een grotere kans heeft om uit te groeien tot een hit. Van alle liedjes die uiteindelijk een hit werden, bleek de hersenactiviteit er één op de drie te kunnen voorspellen. Niet slecht. Flops voorspellen ging de hersenen nog beter af. De liedjes die de minste hersenactiviteit opriepen, verkochten vaak ook slecht.

Opvallend
Nog een opvallend feitje: Berns vroeg de proefpersonen tijdens het onderzoek ook wat ze van de muziek vonden en van welke liedjes ze verwachtten dat het een hit zou worden. En wat blijkt? Onze hersenen zijn beter in staat om een hit te voorspellen dan wijzelf. De proefpersonen zaten er namelijk veel vaker naast dan hun hersenen.

Hoewel het hele leuke resultaten zijn, is enige voorzichtigheid geboden. Onze hersenactiviteit is nog lang niet geschikt voor marketingdoeleinden, zo waarschuwen experts. Voor het zover is, heeft de wetenschap nog een lange weg te gaan.

Bovenstaande foto is gemaakt door Theoddnote (cc via Flickr.com).