Het bionisch oog is dichterbij dan ooit

Wetenschappers hebben een grote vooruitgang geboekt die ervoor zorgt dat het bionisch oog wellicht al snel werkelijkheid wordt. Ze benaderen de verbinding tussen technologie en het menselijk lichaam anders en dat biedt grote mogelijkheden. Het bionische oog moet blinden (deels) het zicht teruggeven.

De laatste stap in de ontwikkeling van het bionische oog was het produceren van elektroden die met de zenuwen kunnen worden versmolten en beelden doorgeven. Een complexe aangelegenheid die door toedoen van de onderzoekers van de universiteit van Tel Aviv iets minder moeilijk is geworden.

Zij concluderen dat de elektroden niet zo nodig een verbinding tussen het oog en de zenuw hoeven te vormen. Het is al genoeg als de elektrode de vorming van natuurlijke zenuwcellen aanmoedigt. De eerste experimenten met dieren zijn veelbelovend. “We werken aan een interface tussen door mensen ontwikkelde technologie en zenuwcellen,” legt onderzoeker Yael Hanein uit. “Dat kan handig zijn in applicaties zowel binnen als buiten het lichaam en helpt ons om de werking van neuronen beter te begrijpen, zodat we kunnen werken aan betere apparaten en medicatie.”

Al is de techniek van het bionisch oog met de nieuwe benadering een stuk dichterbij gekomen, de praktische toepassing laat wellicht nog even op zich wachten. Wel kan er al volop getest worden. De onderzoekers stimuleren de groei van zenuwcellen door het gebruik van een koolstof nanobuis. Hier worden elektrische schokken in losgelaten en deze dwingen de zenuwcellen om te groeien.

“Zenuwcellen vormen graag goede verbindingen met onze speciale nanotechnologie en we onderzoeken nu applicaties voor netvliesimplantaten. Deze proberen de activiteit in de beschadigde cellen over te nemen en in het geval van een ziekte aan het netvlies vervangen ze de beschadigde fotoreceptoren.”

"Bionic Eyes Are Around the Corner" - News.softpedia.com