Het seksleven van een spin: incest en kannibalisme

Duitse onderzoekers hebben zich verdiept in het seksleven van de spin en komen met opmerkelijke conclusies. Zo blijkt een mannelijke spin maar twee keer in zijn leven seks te kunnen hebben. Duurt de vrijpartij langer dan tien seconden dan wordt hij bovendien door het vrouwtje verslonden.

De onderzoekers brachten een aantal spinnen vanuit het ei groot door ze fruitvliegjes te voeren. Zodra de spinnen volwassen waren, bestudeerden ze het gedrag en met name het seksleven van de diertjes. Ze ontdekten dat een spin twee organen heeft die hij tijdens het paren gebruikt. Tijdens zo’n vrijpartij gebruikt hij één orgaan helemaal op. De spin kan dus maar twee keer in zijn leven copuleren.

Ook bleken de mannelijke spinnen niet langer dan tien seconden seksueel actief te mogen zijn. Duurde het langer dan at hun partner hen op. De kans dat het mannetje werd verslonden was groter wanneer hij niet met één van zijn zussen paarde. Een poging van broer om met zijn zus te paren duurde namelijk standaard veel korter, waardoor van kannibalisme geen sprake was.

“Incest kan leiden tot een mislukte voortplanting en het vermijden van incest is dan ook heel normaal,” schrijven de onderzoekers. Uit het onderzoek bleek dat de vrouwelijke spinnen vaker het initiatief namen om incest te voorkomen. “Bij sommige spinnen is dit anders, omdat vrouwtjes meerdere seksuele partners hebben en mannetjes maar één of hoogstens twee seksuele partners hebben. Dit verhoogt de druk op de mannetjes om een geschikt vrouwtje te zoeken. Ons experiment wijst erop dat mannetjes hun inspanningen kunnen aanpassen aan de geschiktheid van het vrouwtje.”