Het weer vandaag: -95 graden Celsius met een zwakke zuidwestenwind

Benieuwd naar het weer op Mars? Vanaf vandaag kun je de actuele temperatuur, windsnelheid en luchtdruk op de rode planeet bekijken op de website van NASA.

Op dit moment is er maar één meetstation, namelijk NASA’s InSight Marslander. InSight geeft de gegevens door vanaf Elysium Planitia: een vlak gebied nabij de evenaar van Mars. Bij de evenaar denk je misschien aan tropische temperaturen, maar op Mars is het aanzienlijk kouder. Zo was de minimumtemperatuur op 17 februari -95 graden Celsius. De afgelopen week kwam het kwik niet boven de -10 graden Celsius.

Ook de windsnelheid varieert van niet meer dan 1 kilometer per uur tot 61 kilometer per uur. Daarnaast schommelt de luchtdruk van 686 pascal naar 747 pascal. Kortom, de uitspraak ‘niets is zo veranderlijk als het weer’ geldt ook zeker voor de rode planeet.

Ga naar de website van NASA’s InSight-lander om het weer van vandaag te bekijken.

Binnenkort gaat InSight echt aan de slag
NASA’s InSight-lander zette in november 2018 zijn voeten op Mars. Dit jaar start InSight met zijn werkzaamheden: onderzoeken hoe Mars nu precies in elkaar steekt. Zo zal de lander onder meer onderzoek gaan doen naar marsbevingen. Marsbevingen vertellen mogelijk veel over het binnenste van de planeet. Mars heeft geen platentektoniek – zoals onze planeet – maar toch verwachten onderzoekers dat er wel eens bevingen plaatsvinden op Mars. Denk bijvoorbeeld aan bevingen door meteorietinslagen of als gevolg van het krimpen van de Marskorst.

Ook gaat de lander de temperatuur op vijf meter diepte meten. Op die manier leren wetenschappers hoeveel restwarmte – uit de tijd dat de planeet ontstond – er nog in Mars opgesloten zit.

"Mars Weather" - Mars InSight