Hoe blijft bier langer goed?

Dood bier, het is de ergste vijand van iedere bierdrinker. Chemische stoffen in de hop vallen na verloop van tijd uit elkaar en vormen andere verbindingen, waardoor bier een onaangename smaak krijgt. Toch denken wetenschappers dat bier langer lekker kan blijven.

Onderzoekers van de Technische Universiteit van München beweren dat het bier lange tijd een prettige smaak kan hebben. Zelfs wanneer bier tien jaar lang wordt bewaard! Er zijn wel enkele vereisten. Zo moeten bierbrouwers rekening houden met de zuurgraad van het bier. Tevens moet het bier altijd koel blijven.

De wetenschappers vergeleken tien jaar oud bier met jong bier en vonden enkele verschillen. Wat blijkt: na verloop van tijd vallen zogenoemde trans-iso-alfazuren uit elkaar. Hierdoor krijgt het bier een vieze, modderige smaak.

Door bier met een lage zuurgraad te produceren, wordt het uiteenvallen van de trans-iso-alfazuren flink vertraagd. Daarnaast raden wetenschappers aan om het bier op een koude plaats te bewaren, bijvoorbeeld in een koelkast. Trans-iso-alfazuren vallen sneller uit elkaar wanneer het warm is.