Hoe gaan we in de toekomst van A naar B?

vliegen

Star Trek’s Scotty had er duidelijke ideeën over: teleportatie! Helaas is dat op korte termijn nog altijd niet haalbaar (en misschien zelfs dodelijk). Hoe komen we dan over pak ‘m beet tien jaar van A naar B?

1. Door in te stappen en achterover te leunen
De zelfrijdende auto komt eraan! Onlangs reed minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu al een eindje ‘met zonder handen’ en ook het ‘gewone volk’ lijkt zich op korte termijn te mogen verheugen op een auto die zelf optrekt en afremt. De overheid wil namelijk dat Nederland op dit gebied voorop gaat lopen (of beter gezegd: rijden). En daarom wordt ons land het testland voor zelfstandig rijdende auto’s. Het idee is dat auto’s in de toekomst met elkaar gaan communiceren en in een soort treintje van A naar B rijden. Auto’s in dat treintje remmen tegelijkertijd af, trekken tegelijkertijd op en rijden relatief dicht op elkaar. De voordelen? Een betere doorstroming (minder files!) en minder brandstof- of energieverbruik omdat de auto’s vloeiender rijden.

Tja..hoe zullen we dat eens gaan noemen? Op de fiets? In de fiets?
Tja..hoe zullen we dat eens gaan noemen? Op de fiets? In de fiets?
2. Door de zon voor je te laten fietsen
Wij Nederlanders zijn fan van de auto, zo getuigen de fileberichten. Maar slechts in weinig schuurtjes zul je geen fiets aantreffen. Want fietsen, dat zit in ons bloed. In steeds meer schuren zul je de fiets echter nonchalant tegen het stopcontact zien leunen: even opladen. De elektrische fiets is bezig aan een opmars. En niet alleen onder vijftigplussers. Natuurlijk is zo’n elektrische fiets een stukje duurzamer dan de auto, maar die fiets kan nog groener. Door deze op zonne-energie te laten rijden. Nu is er op de traditionele fiets niet zoveel ruimte voor zonnepanelen en dus heeft een Amerikaans bedrijf de fiets een re-design gegeven. Het resultaat? Een fiets met een dakje. De zon laten helpen met trappen: waarom zijn we daar niet eerder opgekomen?

3. In de vliegende auto
Wie een auto koopt, zal zich over het wegdek moeten voortbewegen. Wie ook wel eens wil vliegen, zal daarnaast een vliegtuigje of helikopter aan moeten schaffen. Tenzij je een Personal Air Land-Vehicle op de kop weet te tikken. Dit is een eenpersoons voertuig dat kan rijden en vliegen. Ga je over het land? Dan lijkt ‘ie een beetje op een kruising tussen een auto en motorfiets. Wil je opstijgen? Dan is het een helikopter. En niet zomaar eentje: in de lucht kan het Personal Air Land-Vehicle een topsnelheid van 180 kilometer per uur bereiken. Volgens experts kan deze ‘autokopter’ het aantal files verminderen, de doorstroming verbeteren en zo een steentje bijdragen aan een duurzamere wereld.

dilemma

4. Niet
Steeds vaker verplaatsen mensen zich enkel van A naar B als het echt niet anders kan. Mede dankzij het nieuwe werken is het niet meer vanzelfsprekend dat je elke ochtend bij een lange file aanschuift. Dankzij het internet kun je vaak thuis net zo goed werken als op kantoor. Of misschien zelfs beter.

5. Met het hybride vliegtuig
Thuiswerken is nog te overzien. Thuis vakantie vieren, is een stuk minder acceptabel voor veel mensen. Gelukkig lijkt het erop dat je in de toekomst op een veel duurzamere manier naar je vakantiebestemming kunt vliegen. Boeing heeft namelijk – met succes – geëxperimenteerd met een hybride vliegtuig. Het vliegtuig verbruikt bijzonder weinig brandstof. Klein nadeeltje: het huidige prototype heeft maar plaats voor één persoon.

Meer weten over de (duurzame) oplossingen waarmee we de toekomst leuker en groener kunnen maken? Haast je naar Cleartechnology.nl!

Bronmateriaal

-

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd