moord

Voor het eerst hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar hoe moordenaars Facebook in relatie tot hun misdaad gebruiken. Uit het onderzoek blijkt dat op de sociale netwerksite zes typen moordenaars te vinden zijn.

Criminologen van Birmingham City University bestudeerden 48 moorden. Ze richtten zich op moorden waarbij volgens de media Facebook een significante rol had gespeeld. Bijvoorbeeld de moord op Emma Forrester. Zij werd door haar man vermoord nadat hij op haar Facebook-pagina las dat ze beweerde dat ze gescheiden was en graag andere mannen wilde ontmoeten. “In de media komen we de term ‘Facebook-moord’ de afgelopen jaren regelmatig tegen, maar er was nog geen onderzoek naar gedaan,” vertelt onderzoeker Elizabeth Yardley.

Uit het onderzoek blijkt dat er met het oog op het Facebook-gebruik van de moordenaar eigenlijk zes typen moordenaars zijn. Namelijk:
1. De reageerder
Reageert op content die op Facebook geplaatst is door het slachtoffer in real-life aan te vallen. Dat kan gebeuren kort nadat de reageerder iets op Facebook heeft gelezen dat hem/haar boos maakte, maar soms kunnen er ook een aantal dagen overheen gaan. In die periode leest de reageerder de content regelmatig en windt deze zich er in toenemende mate over op.
2. De informant
Gebruikt Facebook om anderen te laten weten dat hij het slachtoffer wil gaan vermoorden of reeds vermoord heeft of beiden. De informant gebruikt Facebook om te laten zien dat hij/zij controle heeft over het slachtoffer en de situatie.
3. De antagonist
Creërt een ruzie op Facebook, die vervolgens offline escaleert en uitmondt in geweld.
4. Fantast
Gebruikt Facebook om zijn fantasiëen in stand te houden. Weet op een gegeven moment zelf niet meer goed wat fantasie en werkelijkheid is en gebruikt geweld om zijn fantasie in stand te houden of te beschermen (te voorkomen dat anderen erachter komen dat hij zichzelf en/of anderen bedriegt).
5. Roofdier
Creëert een nep-profiel om slachtoffers te lokken en zover te krijgen dat ze hem/haar offline willen ontmoeten. Gebruikt mogelijk het profiel van het slachtoffer om eventuele zwakheden te identificeren.
6. Bedrieger
Plaatst onder meer berichten in naam van iemand anders. Bijvoorbeeld in de naam van het slachtoffer om mensen te laten geloven dat het slachtoffer nog leeft.

“Wij wilden zien of deze moorden waarbij Facebook een rol speelde anders waren dan andere moorden en ontdekten dat ze niet heel anders zijn,” vertelt Yardley. Zo kenden de slachtoffers hun moordenaar meestal. De onderzoekers benadrukken verder dat het niet terecht is om de sociale media de schuld te geven van deze misdaden. “Sociale netwerksites zoals Facebook zijn onderdeel geworden van ons alledaagse leven en het is belangrijk om te onderstrepen dat ze niet inherent slecht zijn. Facebook is niet meer schuldig aan deze moorden dan een mes schuldig is aan een steekpartij. Het zijn de intenties van de mensen die deze gereedschappen gebruiken waar we ons op moeten focussen.”