Hoe ziet een zwart gat ervan dichtbij uit?

Geen enkel mens heeft een zwart gat van dichtbij gezien. Toch is dit mogelijk! Professor Daniel Weiskopf en student Thomas Müller van de universiteit van Stuttgart hebben een simulator gemaakt. Dit computerprogramma laat precies zien hoe het is om in een zwart gat te vallen. Een bijzondere gewaarwording.

Een zwart gat is een extreme vervorming van de ruimtetijd, veroorzaakt door een hypernova- of supernovaexplosie. Als de kern van een exploderende ster vijf keer zo groot is als de zon, implodeert de kern tot een zwart gat. Niets kan ontsnappen. Zelfs licht niet.

De Müller/Weiskopf-simulatie geeft een goed beeld wat er gebeurt in de nabijheid van een zwart gat. De omgeving vervormt. Zo is te zien hoe het sterrenbeeld Orion zich splitst in twee spiegelbeelden. In het centrum ontstaat een Einsteinring: een zwaartekrachtlenseffect. Ook is te zien hoe sterren nabij de event horizon – de donkere grens van het zwarte gat – roder worden. Dit komt omdat het zwarte gat energie uit fotonen zuigt. Wie in vrije val in een zwart gat valt, ziet echter dat de sterren blauwer worden. Dit komt door het Dopplereffect.

Video’s zijn te zien op de website van Physorg. De eerste video laat zien hoe is om rondom een zwart gat te draaien. In de tweede video valt de waarnemer direct in een zwart gat. Zelf experimenteren? Het programma is kosteloos te downloaden.