twitter

Waarom wordt één tweet nooit geretweet, terwijl de andere tweet van tijdlijn naar tijdlijn reist? Computerwetenschappers hebben duizenden tweets met elkaar vergeleken en vervolgens een algoritme ontwikkeld. Online kun je twee tweets met elkaar vergelijken om te zien welke tweet beter scoort.

De online A/B-test werkt vrij goed. Hoewel de vergelijkingstest voornamelijk is gemaakt voor Engelstalige tweets, kiest de bot moeiteloos onze beste tweet. Waarschijnlijk heeft dit ermee te maken dat sommige triggers universeel zijn, bijvoorbeeld een vraagteken aan het eind van een zin of het woordje RT aan het einde van een tweet.

Het algoritme controleert welke tweet mogelijk beter gaat scoren.

Het algoritme controleert welke tweet mogelijk beter gaat scoren.

Het geheim van de smid

Vorig jaar ontwikkelde een ander team van onderzoekers een retweet-algoritme. Helaas zijn de resultaten niet vrijgegeven. De wetenschappers zijn bang dat marketeers het algoritme misbruiken om hun doelgroep beter te targetten en de effectiviteit van campagnes te vergroten.

Wil je een retweet? Hieronder negen tips:

  1. Vraag aan mensen om de tweet te retweeten, bijvoorbeeld: ‘Please RT’ of ‘RT = lief’.
  2. Wees informatief. Dit is vaak afhankelijk van de lengte van een tweet.
  3. Gebruik de taal van je volgers en wees hier consistent in.
  4. Imiteer de stijl van de nieuwskoppen van dagbladen, bijvoorbeeld de titels van een krant als The New York Times.
  5. Gebruik woorden die vaak terugkomen in andere retweets.
  6. Gebruik woorden die een positief of negatief sentiment uitdrukken.
  7. Tweet niet over jezelf, maar juist over anderen. Goede woorden om te gebruiken zijn: hij, zij en het.
  8. Generaliseer je tweet. Tweets die toegepast kunnen worden op veel verschillende situaties worden vaker geretweet.
  9. Zorg ervoor dat de tweet makkelijk te lezen is en weinig moeilijke woorden bevat.

“Graag zouden we ook nog humor of gevatheid willen noemen als tips, maar ons algoritme is niet in staat om dit op te pikken”, zegt professor Lillian Lee van de Cornell universiteit. Lee vermoedt dat deze regels niet alleen voor Twitter gelden, maar ook voor essays of om een idee te pitchen tijdens een meeting.

De resultaten van het onderzoek zijn verschenen in het Proceedings of the Association for Computational Linguistics.