persoonlijke-data

Stel, er bestaat een marktplaats waar je jouw persoonlijke informatie kunt aanbieden. Wat voor bedrag ben je bereid te accepteren voor jouw locatiegegevens, telefonische gesprekken en appgebruik? Mogelijk niet meer dan een paar euro, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Het is voor bedrijven interessant om persoonlijke informatie in handen te krijgen. Vooral om bepaalde patronen te herkennen en om hier op in te spelen. Een voorbeeld: een bedrijf als Thuisbezorgd.nl zou dankzij locatiegegevens precies kunnen zien wie er in de file staat. Wie in de file staat, heeft geen zin om te koken, dus is het interessant voor Thuisbezorgd.nl om deze groep mensen te targetten voor advertenties.

Hoewel bedrijven als Google en Apple op dit moment al met persoonlijke informatie spelen – denk bijv. aan Google Now die precies vertelt wanneer je naar jouw werk moet – is er nog niet een marktplaats om deze data aan te bieden. Jacopo Staiano van de universiteit van Trento creëerde een soort marktplaats en gaf 60 mensen toegang tot deze veiling. De proefpersonen werden uitgerust met smartphones om allerlei gegevens te verzamelen. Vervolgens mochten deze personen de gegevens verkopen op de marktplaats voor een zelf te bepalen prijs. Iedere week vond er een veiling plaats. Later werd de frequentie opgeschroefd naar één keer per dag.

Minder dan twee euro
Opvallend is dat mensen bereid zijn om hun persoonlijke gegevens te verkopen voor een lage prijs. Vijftig procent van de biedingen kwam uit onder de twee euro. In totaal werden er 596 veilingen gehouden in 60 dagen en werd er slechts 262 euro uitbetaald.

Locatiegegevens waren voor de proefpersonen waardevoller dan mediagebruik, appgebruik of telefonisch gesprekken.

Locatiegegevens waren voor de proefpersonen waardevoller dan mediagebruik, appgebruik of telefonisch gesprekken.

Verschillen tussen data
Een andere conclusie is dat de prijs daalt wanneer een veiling vaker wordt gehouden, omdat mensen dan het idee hebben dat ze vaker kunnen winnen. Daarnaast zijn bepaalde gegevens waardevoller, waardoor er een hogere prijs betaald moet worden. Zo vonden de deelnemers van het experiment hun locatiegegevens erg waardevol. Ook kregen de verwerkte gegevens een hoger prijskaartje dan de ruwe data, omdat deelnemers het idee hadden dat verwerkte gegevens een beter inzicht gaven in hun levensstijl.

Hogere prijs op bijzondere dagen
Een andere opmerkelijke conclusie is dat de biedingen op bepaalde dagen hoger zijn. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een feestdag, wordt de persoonlijke data gezien als waardevoller. Mogelijk komt dit omdat het gedrag van een persoon op zo’n dag afwijkt van het normale patroon, waardoor een persoon deze gegevens niet zomaar weggeeft.

Wat vind jij?
Ben jij bereid om jouw persoonlijke gegevens te verkopen? En zo ja, hoeveel zou je willen betalen om jouw data af te staan? Laat het ons weten in een reactie!