Hommel communiceert met bloemen via zijn haren

Ook bloemen communiceren. En wel met behulp van elektrische signalen. En nu weten we eindelijk hoe de hommel die signalen waarneemt. Met zijn haren.

Het is al enige tijd bekend dat bloemen communiceren met bestuivers door elektrische signalen af te geven. Maar hoe pikt een bestuiver zoals de hommel die elektrische signalen op? Dat was een mysterie. Tot nu. Wetenschappers van de universiteit van Bristol hebben namelijk ontdekt dat de haren van de hommel het signaal oppikken en doorgeven aan zijn centrale zenuwstelsel.

Haren
De onderzoekers stelden hommels bloot aan elektrische signalen en keken wat er gebeurde. Zowel de voelsprieten als de haren van de hommels kwamen in beweging, maar de beweging van de haren was groter en sneller. Vervolgens bogen de onderzoekers zich over het centrale zenuwstelsel van de bijen en bleek dat alleen de haren het elektrische signaal aan dat zenuwstelsel doorgaven.

Nog veel meer insecten?
“We zijn opgewonden dat we ontdekt hebben dat de kleine haren van de hommel dansen in reactie op elektrische velden,” vertelt onderzoeker Gregory Sutton. “Veel insecten hebben vergelijkbare haren op hun lijf. Het is dus goed mogelijk dat veel insecten gevoelig zijn voor kleine elektrische velden.”

Insecten zijn overigens lang niet de enigen die elektrische velden kunnen waarnemen. Ook verschillende mariene organismen zijn daartoe in staat. Haaien zijn bijvoorbeeld uitgerust met speciale receptoren die fluctuaties in elektrische velden detecteren en de haaien in staat stellen om prooien op te sporen.