Homo Denisova leeft ook voort in Aziaten

Nieuw onderzoek bewijst dat de genen van de uitgestorven Homo Denisova ook in mensen uit het zuidoosten van Azië voortleven.

Dat de voorouder van de moderne mens seks had met andere mensachtigen is niets nieuws. Eerder bleek ook al dat genetisch materiaal van Neanderthalers in sommige mensen terug te vinden is. En ook de sporen van Homo Denisova werden teruggevonden in bijvoorbeeld mensen die leven in Oceanië.

…de genen van de Neanderthaler de moderne mens weerbaarder maakten? Welke functie de genen van de H. denisova hadden, is nog onduidelijk.

Homo Denisova
Een nieuw onderzoek toont echter aan dat de invloed van de Homo Denisova op de genen van moderne mensen groter is dan gedacht. Niet alleen in Oceanië zijn namelijk sporen terug te vinden. “We vinden ook genen in het zuidoosten van Azië,” legt onderzoeker Mattias Jakobsson uit.

Minder
Mensen in het zuidoosten van Azië blijken ongeveer één procent van hun genetisch materiaal aan de H. denisova te danken te hebben, zo schrijven de onderzoekers in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences. Dat is aanzienlijk minder dan de mensen in Oceanië, waar vijf procent afkomstig is van de H. denisova.

De Homo denisova zou zo’n 300.000 jaar geleden zijn ontstaan. Veel meer weten we niet. Er zijn ook maar weinig restanten van de soort teruggevonden (zie hierboven): slechts een vingerbotje, een tand en mogelijk een botje van een teen. Wanneer de H. denisova zich met de voorouder van de moderne mens mengde, is onduidelijk. Mogelijk was het zo’n 23.000 tot 45.000 jaar geleden toen Europese en Aziatische volkeren zich met elkaar mengden.

"Genes of Extinct Ancestor Survive in Modern Humans" - Wired.com
"Asian Ancestors Had Sex with Mysterious Human Cousins" - Livescience.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door David Reich et al. / Nature.