‘Homo erectus ontstond in Azië’

Archeologen hebben in Georgië restanten van oude mensachtigen gevonden die erop wijzen dat de Homo erectus niet in Afrika, maar in Azië ontstond.

Wetenschappers gaan ervan uit dat de moderne mens in Afrika ontstond en zich daarvandaan over de aardbodem verspreidde. Maar nieuwe vondsten in Georgië trekken die conclusie ernstig in twijfel en stellen dat de voorloper van de moderne mens in Azië ontstond en daarvandaan naar Afrika reisde.

Homo erectus
Archeologische opgravingen in Georgië wijzen erop dat het gebied zo’n 1,85 tot 1,77 miljoen jaar geleden al bewoond werd door de Homo erectus. De oudste restanten die in Afrika van de voorloper van de moderne mens zijn aangetroffen zijn even oud of zelfs veel jonger.

Evolutie
De onderzoekers concluderen dan ook dat de Homo erectus niet in Afrika, maar in Azië is geëvolueerd. Een Afrikaanse mensachtige zou naar Azië zijn getrokken en daar zijn geëvolueerd tot de voorloper van de moderne mens: de Homo erectus.

Stabiele samenleving
De onderzoekers vonden in het gebied ook veel stenen gereedschappen. Dat wijst er volgens de onderzoekers op dat de mensachtigen hier lange tijd woonden. Het zou een stabiele samenleving zijn geweest die zeer geschikt was voor de evolutie van de Homo erectus.

Het bewijs voor de evolutie van Homo erectus in Azië is niet heel robuust, zo onderstrepen andere wetenschappers. Omdat in Afrika ongeveer even oude restanten van de Homo erectus zijn gevonden is het mogelijk dat de soort zich evolueerde in Afrika en al heel snel daarna naar Azië trok. De Homo erectus in Azië zou daar dan ook niet ontstaan zijn, maar afkomstig zijn uit Afrika. Het lijkt erop dat de discussie over het ontstaan van de Homo erectus dan ook nog wel even voortduurt.