Hond agressiever als man hem uitlaat

Een grootschalig onderzoek naar het gedrag van honden die worden uitgelaten, levert opvallende resultaten op.

De onderzoekers waren vooral geïnteresseerd in het gedrag van honden naar andere honden toe. Ze bestudeerden daartoe bijna 2000 ontmoetingen tussen honden. De onderzoekers observeerden ‘s ochtends en ‘s avonds op dertig verschillende locaties in Brno, een plaats in Tsjechië.

Conclusies
En dat levert een aantal interessante conclusies op. Zo blijkt het bij de meeste ontmoetingen te blijven bij wat gesnuffel: honden ruiken aan elkaar. Een mannetjeshond trekt daar meer tijd voor uit als de andere hond een vrouwtje is. Maar soms waren de honden ook agressief en beten ze de ander. De kans dat dat gebeurde, bleek veel groter te zijn wanneer de honden werden uitgelaten door een man. Hoe dat komt, is niet helemaal duidelijk. Mogelijk kopiëren de honden het gedrag van hun baasje. Of misschien komt het doordat mannen hun honden anders opvoeden.

…er een hond is die wel 1022 woorden kent?

Riem
Ook de riem bleek een grote invloed te hebben op het gedrag van honden. Honden die aangelijnd waren, bedreigden andere honden twee keer vaker dan wanneer ze niet aangelijnd waren. De onderzoekers vermoeden dat dat komt doordat honden gefrustreerd raken door de riem.

Spelen
Uit het onderzoek blijkt ook dat teefjes graag met vrouwtjes en mannetjes spelen. Reutjes zijn daarentegen niet zo geneigd om met andere mannetjes te spelen. Waarschijnlijk spelen teefjes meer, omdat het in hun genen zit. Als ze moeder worden, moeten ze ook met hun jongen spelen.

Het volledige onderzoek naar het gedrag van de honden is terug te vinden in het blad Applied Animal Behavior Science.

"Dogs walked by men more aggressive" - News.discovery.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door garlandcannon (cc via Flickr.com).