Honden laten zich tijdens het poepen leiden door het magnetisch veld van de aarde

hondenpoep

Honden laten zich wanneer ze een drolletje neervlijen leiden door het magnetisch veld. Dat concluderen onderzoekers. Het is voor het eerst dat onderzoekers aantonen dat honden gevoelig zijn voor het magnetisch veld van de aarde én dat ze op sommige momenten hun gedrag door dat magnetisch veld laten leiden.

Die conclusies trekken onderzoekers op basis van experimenten met 70 honden (37 verschillende rassen). Ze observeerden 1893 keer hoe de honden poepten en meer dan 5500 keer hoe de honden urineerden. De honden bleken – wanneer het magnetisch veld kalm was – hun lichaam tijdens het poepen het liefst langs de noord-zuid-as van het magnetisch veld op te stellen.

Zonnestorm
Wanneer het magnetisch veld minder stabiel is – bijvoorbeeld tijdens een zonnestorm – raken de honden wat in de war en wijken ze vaker van die noord-zuid-as af. “We kunnen dit vergelijken met een mens die tijdens een wandeling stopt om op de kaart te kijken,” zo schrijven de onderzoekers in hun paper. Wanneer die kaart onduidelijk is en het kompas niet of slecht werkt, is het onmogelijk om te kalibreren. “In het geval van honden is het dus heel logisch dat ze geen aandacht meer besteden aan het magnetisch veld wanneer dat magnetisch veld verandert.”

Magnetisch veld

Dat honden wellicht in staat zijn om het magnetisch veld op te merken, is niet zo heel verwonderlijk. De onderzoekers wijzen erop dat de dieren doorgaans uitzonderlijk goed in staat zijn om de weg naar huis weer te vinden. Datzelfde geldt voor gerelateerde soorten zoals rode vossen, wolven en coyotes. Met het oog daarop zou het niet zo vreemd zijn als deze dieren gevoelig bleken te zijn voor het magnetisch veld van de aarde.

De conclusies
“We demonstreren voor het eerst dat honden gevoelig zijn voor het magnetisch veld, dat zoogdieren een meetbare en voorspelbare reactie vertonen op kleine veranderingen in de polariteit, in plaats van de intensiteit van het magnetisch veld, en een zeer hoge gevoeligheid voor kleine veranderingen in polariteit.”

Het onderzoek kan verstrekkende gevolgen hebben voor wetenschappelijk onderzoek. Honden worden op grote schaal ingezet tijdens gedragsexperimenten. En nu zijn de onderzoekers een extra zintuig op het spoor dat het gedrag van honden waarschijnlijk beïnvloedt.

De grote vraag is natuurlijk: waarom laten honden zich leiden door het magnetisch veld? Ook is onduidelijk of het een bewuste keuze is (en ze het magnetisch veld dus waarnemen) of het meer een onderbuikgevoel is (ze voelen zich beter wanneer ze een bepaalde richting op kijken).

"Dogs are sensitive to small variations of the Earth's magnetic field " - Frontiersinzoology.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door rpavich (cc via Flickr.com).