Hongerige hersencellen eten zichzelf op

Wetenschappers hebben ontdekt waarom het zo moeilijk is om te diëten: hersencellen gaan tot het uiterste als ze honger hebben.

Wanneer we op dieet zijn – en dus minder eten dan we gewend zijn – krijgen cellen in het brein het steeds benauwder. En als we niet aan hun oproep om te eten gehoor geven, gaan ze zichzelf ‘opeten’. Dat blijkt uit onderzoek.

Nog meer honger
En zodra een hersencel kannibaal wordt, gaat ons brein nog sterkere hongersignalen afgeven. Het resultaat: de verleiding om te eten, wordt alleen maar groter. Het verklaart waarom het zo lastig is om een dieet te volgen.

Muis
De onderzoekers baseren hun conclusies op experimenten met muizen. Wanneer de dieren niet aten en steeds hongeriger werden, begonnen hun hersencellen zichzelf te verteren. Hierbij kwamen vetzuren vrij die de dieren indirect een groter hongergevoel gaven. De onderzoekers blokkeerden het stofje dat hersencellen aanzet om zichzelf op te eten. En dat werkte: de muizen konden verleidingen beter weerstaan. Ze waren minder hongerig en verbrandden meer vet. Het resultaat: ze werden een stuk magerder.

Autofagie
Cellen die zichzelf ‘opeten’, doen aan autofagie. Dat is op zichzelf niets vreemds: cellen doen dat om in tijden van honger toch aan energie te kunnen komen. Maar wetenschappers dachten altijd dat cellen in het brein niet zo ontvankelijk waren voor dat hongergevoel. Dat blijkt nu wel het geval te zijn.

De studie kan wetenschappers helpen om overgewicht aan te pakken. Mogelijk kunnen stofjes die cellen aanzetten om zichzelf op te eten en een nog groter hongergevoel te veroorzaken, ook in mensen worden geblokkeerd. Dat zou diëten een stuk gemakkelijker maken.