Hongerige wespen ontvoeren hebberige mieren

Wespen en mieren moeten voedsel vaak delen. De wesp heeft nu een trucje ontwikkeld om ervoor te zorgen dat hij alles lekker zelf op kan eten.

Wetenschappers bestudeerden in Nieuw-Zeeland de wesp Vespula vulgaris die trek had in hetzelfde maaltje als de mieren Prolasius advensus. De mieren komen van oorsprong op het eiland voor, maar de wesp niet.

Ontvoering
De ‘nieuwkomer’ laat echter niet over zich heen lopen, zo ontdekten de wetenschappers. Ze bestudeerden 1295 ontmoetingen tussen de mieren en de wespen. In de meeste gevallen negeerden de twee elkaar. Maar in 341 gevallen kwam het tot een confrontatie, vaak doordat de mieren agressief waren. Zo’n 62 keer leidde dat tot een ontvoering: de wesp pakte de mier op en zette deze een stukje verder weer op de grond (zie het filmpje hieronder). Vaak vond zo’n ontvoering ook plaats als de mieren niet agressief waren. Het trucje stelde de wespen in staat om ongestoord te eten.

Niet doden
Misschien vraagt u zich af waarom de wesp – die vele malen groter is dan de mieren – de diertjes niet gewoon doodt. De wetenschappers denken dat wel te weten. De mieren verdedigen zich door een zurig goedje uit te stoten. Door de mieren snel op te pakken en weer neer te gooien, voorkomt de wesp dat hij het slachtoffer wordt.

De wespen en mieren komen elkaar in Nieuw-Zeeland herhaaldelijk tegen. Ze strijden onderling om de schaarse proteïnen die beide soorten hard nodig hebben. Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Current Biology.

"Alien Wasps Abduct, Drop Ants to Get Food" - News.nationalgeographic.com