Hoogste Afrikaanse boom is ruim 81 meter hoog

Onderzoekers hebben de hoogste Afrikaanse boom gevonden in een vallei nabij de Kilimanjaro. Afrika is een minder onderzocht continent dan bijvoorbeeld Europa en Noord-Amerika, waardoor de boom pas nu op het toneel verschijnt.

Records in Nederland en België

In het Savelsbos in Sint Geertruid (Nederland) is de grootste Nederlandse boom te vinden. Het gaat om een 41,2 meter hoge grauwe abdeel. Deze boom is circa 65 jaar oud. In de Nationale Plantentuin in Meise (België) staat de hoogste Belgische boom. Deze tulpenboom is 46,4 meter hoog en is ongeveer 215 jaar oud.

Andreas Hemp van de universiteit van Bayreuth spotte de Entandrophragma excelsum twintig jaar geleden voor het eerst. Pas recentelijk bracht hij opnieuw een bezoek aan de vallei om de hoogte van de boom te meten. Overigens keken hij en zijn teamleden ook naar 31 andere exemplaren.

Tien van de 32 grootste Entandrophragma excelsum-bomen hebben een lengte van 59,2 tot 81,5 meter en een diameter van 0,98 tot 2,55 meter. Hemp schat dat deze bomen 500 tot 600 jaar oud zijn. Een foto van het hoogste exemplaar is bovenaan dit artikel te zien.

De grootste bomen ter wereld staan echter in andere continenten. De recordhouder is een 116 meter hoge sequoia in Noord-Amerika. Hyperion is pas in 2006 ontdekt en is ouder dan 700 jaar. In Australië groeit een honderd meter hoge eucalyptusboom. Op Afrika zijn er minder plekken waar de juiste omstandigheden zijn voor bomen om flink te groeien. Bij de Kilimanjaro kan het wel, omdat daar sprake is van een zeldzame combinatie van vruchtbare vulkanische grond, hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid.

…de grootste bomen ter wereld steeds vaker het loodje leggen?

Bomen hebben een grote rol binnen het ecosysteem. Zo groeien varens en andere planten tegen de stammen van de bomen aan.

De onderzoekers pleiten ervoor dat de vallei waar deze bomen staan beschermd wordt, net zoals het nabijgelegen nationale park van de Kilimanjaro. Op die manier wordt voorkomen dat deze groene reuzen illegaal gekapt worden. Dit is een dreiging die er altijd is.