Heeft u iemands hulp nodig? Plaats deze dan eerst op een voetstuk (letterlijk!) en vraag het hem dan. Uit onderzoek van wetenschapper Lawrence Sanna van de universiteit van North Caroline blijkt dat mensen op grotere hoogte meer meeleven en behulpzamer zijn. Ook werken ze op hoogte beter samen en zijn ze eerder bereid om iets voor een goed doel te doen.

De onderzoekers zetten een aantal experimenten op. In het eerste experiment plaatsten de wetenschappers op diverse plaatsen collectebussen voor het goede doel. Zo hing er onderaan en bovenaan een roltrap eentje en kwam er een collectebus op de begane grond te staan. De locatie van de bus bleek een grote invloed te hebben op de gulheid van mensen. Mensen die de bus bovenaan de roltrap tegenkwamen, gaven in zestien procent van de gevallen iets. Mensen die op een roltrap naar beneden stonden en de bus beneden tegenkwamen, stopten slechts in zeven procent van de gevallen iets in de bus. Van de mensen die de bus gewoon op de begane grond tegenkwamen, gaf elf procent iets.

Helpen
In een tweede experiment moesten proefpersonen of op een podium of in een orkestbak een vragenlijst invullen. Terwijl ze onderweg waren naar die locatie ontstond een situatie waarin ze anderen konden helpen. De mensen die de trap opliepen om het hoge podium te bestijgen, besteedden gemiddeld elf minuten en 22 seconden om de ander te helpen. De mensen die naar beneden liepen slechts zes minuten en 46 seconden.

Meelevend
De mensen op het podium bleken ook een stuk meelevender te zijn. Ze kregen de opdracht om een pittige saus voor iemand anders op te scheppen. Ze wisten dat die ander niet van pittig voedsel hield. De mensen op het podium gaven deze persoon gemiddeld de helft minder dan de mensen in de orkestbak die dezelfde opdracht en informatie hadden.

Metafoor
Waarom mensen op hoogte meer met anderen bezig zijn, is onduidelijk. Psychologen vermoeden dat wij mensen woorden als ‘hoog, omhoog’ onbewust associëren met ‘goed doen’. Maar hoe die metaforische associaties ons gedrag precies beïnvloeden, blijft een raadsel.

De studie van Sanna is verschenen in het blad Journal of Experimental Social Psychology.