Hormonen kunnen ons veranderen in valsspelers

lance-armstrong

Ben jij een valsspeler of niet? Misschien heeft het wel met je hormonen te maken!

Wetenschappers hebben verschillende experimenten uitgevoerd waaruit blijkt dat extra testosteron mensen de kracht geeft om vals te spelen, terwijl cortisol proefpersonen motiveert om dit te doen.

Onderzoekers schotelden proefpersonen een rekentest voor. Ze moesten hun antwoorden zelf nakijken. Des te meer goede antwoorden, des te meer geld kregen de proefpersonen mee naar huis. Voor en na de test verzamelden wetenschappers speekselmonsters. Wat blijkt: mensen met verhoogde testosteron- en cortisolwaarden overdrijven het aantal goede antwoorden.

“Testosteron zorgt ervoor dat iemand minder bang is om gestraft te worden, terwijl diegene gevoeliger is voor een beloning”, zegt professor Robert Josephs van de universiteit van Texas. “Teveel cortisol zorgt voor chronische stress, die zeer slopend kan zijn.”

De deelnemers met verhoogde cortisolwaarden hadden na het valsspelen minder cortisol in hun lichaam. Volgens de onderzoekers is valsspelen voor hen een manier om stress te verminderen.

Belonen en straffen
De Amerikaanse wetenschappers beweren dat het niet veel zin heeft om beloningen en straffen in te stellen voor (niet-)valsspelers. Het is beter om te focussen op het verminderen van stress. Dit is een slimme manier om valsspelers aan te pakken.

"Hormones Influence Unethical Behavior" - Universiteit van Texas