Hubble maakt close-up van de Tarantulanevel

Wetenschappers hebben NASA’s Hubble-ruimtetelescoop gebruikt om een foto van de Tarantulanevel te maken. Dit is een emissienevel in de Grote Magelhaense Wolk, een buurstelsel van de Melkweg.

De Tarantulanevel is een gebied van extremen. De zwaarste ster ooit is in dit gebied gevonden en daarnaast huisvest de nevel de helderste pulsar: NGC 2060.

Ook is het supernovarestant SN 1987a te vinden in de Tarantulanevel. Dit is de meest nabije supernova-explosie sinds het ontstaan van de telescoop. De supernova werd op 24 februari 1987 ontdekt. De supernova zorgde ervoor dat een ster met een magnitude van 12,2 plotseling een helderheid van 2,8 bereikte. Hierdoor was het object op het zuidelijk halfrond met het blote oog te zien.

De Tarantulanevel heeft een massa van 450.000 zonnen. Wetenschappers denken dat het object in de toekomst een bolvormige sterrenhoop wordt.

Klik hier voor een grotere versie van de foto. Niet groot genoeg? Hier een bestand met een grootte van 32 MB. Of bekijk hieronder een video, waarin meer wordt uitgelegd over het object.