Ons humeur bepaalt voor een groot deel hoe we tegen de wereld om ons heen aankijken. Dat blijkt uit een studie van onderzoeker Yana Avramova. Als we een goed humeur hebben, zijn we in staat om mensen en zaken in de context te zien. Maar als we verdrietig zijn, focussen we ons niet op de context, maar op het object zelf en daardoor kan ons oordeel heel anders uitvallen.

Welbeschouwd werkt onze stemming net zo als een spotlight. Wanneer we positief gestemd zijn, is die spotlight simpelweg breder en kijken we niet alleen naar het object dat onze aandacht trekt, maar ook naar de omgeving. Op basis van al die informatie smeden we een oordeel. Als ons humeur niet zo goed is en we verdrietig of boos zijn, is het lastiger om ook de context in ons oordeel te betrekken. We richten ons dan slechts op een beperkt gebied.

WIST U DAT…

…we ook een beter humeur krijgen van muziek? Lees hier waarom!

Als voorbeeld noemt de onderzoeker een bezoekje aan de supermarkt. Als we niet zo goed gehumeurd zijn, besteden we bij de keuze voor een product veel minder aandacht aan de alternatieve producten en hun prijs. Als we wel goed gehumeurd zijn, letten we meer op onze omgeving. Stel dat een supermarktmedewerker een foutje maakt, dan zult u als u een goed humeur hebt niet zomaar boos op diegene worden. U kijkt dan namelijk ook naar omgevingsfactoren en die kunnen het foutje vergoelijken.

Er is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van onze stemming, maar Avramova tilt die studies naar een hoger niveau door middels experimentele onderzoeken aan te tonen dat stemming onze aandacht en ons oordeel beïnvloedt.