IJzerbevruchting van oceanen doodt zeedieren

De oceanen bevruchten met ijzer om koolstofdioxide te absorberen zorgt mogelijk voor een toename van een bepaalde chemische stof, die zeedieren kunnen doden. Dit beweert een nieuwe studie. IJzer stimuleert de groei van algen, die CO2 absorberen uit de lucht. Het uitzetten van ijzer wordt door sommige wetenschappers als een oplossing van het klimaatprobleem gezien.

Door het uitzetten van ijzer, ontstaan er meer algen. Algen van het Pseudonitzschia-geslacht produceren een grote hoeveelheid domoic acid. Dit zuur is een zenuwgif, die zoogdieren en vogels kunnen doden. De concentraties domioc acid in de oceaan stijgt drastisch als de bepaalde algensoort ‘bloeit’.

Domioc acid doodt soms dieren, zoals zeeleeuwen. Stel, grote hoeveelheden ansjovis zijn besmet met het gif, dan is het eten van ansjovis voor zeeleeuwen, pelikanen of zeevogels voldoende om te sterven. Het stadje Capitola in de Verenigde Staten werd in 1961 aangevallen door groepen zeevogels, die mogelijk onder invloed waren van het zenuwgif. Een incident waardoor Alfred Hitchcock werd geïnspireerd om de beroemde film The Birds te maken.

Waarschijnlijk is het nog te vroeg om ijzerbevruchting aan te dragen als een manier om het broeikaseffect tegen te gaan. Eerst moeten wetenschappers meer te weten komen over de effecten en gevolgen van het uitzetten van ijzer. In welke situaties wordt domioc acid geproduceerd? En is er misschien een manier om CO2 op te slaan in de oceanen, zonder dat het gif wordt aangemaakt door algen?