Kan een implantaat Alzheimer voorkomen?

Een belangrijke kenmerk van de ziekte van Alzheimer is de opbouw van amyloïde plaques in de hersenen, veroorzaakt door samenklontering van een eiwit. Een nieuw implantaat hoopt het gevecht aan te gaan met amyloïde beta-proteïnen.

Zwitserse wetenschappers hebben een paper gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Brain, waarin uitgelegd wordt hoe een implantaat amyloïde beta-proteïnen kan uitroeien in de hersenen van muizen.

Het apparaatje genereert een continue stroom van genetisch gemodificeerde antilichamen, die worden losgelaten in het bloed van de muizen. Wanneer ze het brein van een muis bereiken, proberen de antilichamen de amyloïde beta-proteïnen te taggen, waardoor het immuunsysteem deze proteïnen kan aanvallen.

Minder tau, meer plaque
De onderzoekers voerden 39 weken lang een experiment uit met twee verschillende soorten muizen. Vervolgens werden de muizen gedood om zo de hersenen van deze knaagdieren te bestuderen. In de hersenen van de muizen met het implantaat troffen de wetenschappers minder plaque aan. Ook hadden deze muizen minder tau-eiwitten in hun breinen: ook een gevolg van Alzheimer. Als het tau-eiwit niet meer goed functioneert, krult het op, waardoor een hersencel kan afsterven. Tau verstevigt het skelet van cellen, waardoor transport van stoffen binnenin deze cellen mogelijk is.

Hier is het verschil te zien tussen hersenen van muizen met het apparaatje en zonder het implantaat.

Muizen zijn geen mensen
Maar we moeten realistisch blijven. Muizen zijn geen mensen. Het is dus maar de vraag of dit implantaat gaat werken bij mensen. Daarnaast is het onzeker of het goed is om amyloïde beta-proteïnen aan te vallen, omdat het wellicht schadelijke effecten heeft voor het brein. Ook is het nog onbekend of de opbouw van plaque daadwerkelijk geheugenverlies veroorzaakt. Misschien is het een verschijnsel dat bij Alzheimer hoort, maar wat niets te maken heeft met geheugenverlies. Toch denken de meeste wetenschappers dat plaques een ontstekingsreactie activeren, waardoor het afweermechanisme schade aanricht aan onze neuronen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.