De Lokale Groep: het buurtclubje van onze Melkweg lijkt verrassend veel op je eigen wijk

Op Scientias hebben we het regelmatige over de Lokale Groep, maar wat is dat nu eigenlijk?

In de buurt van de Melkweg bevinden zich kleine (satelliet)stelsels en grotere spiraalstelsels, zoals de Andromedanevel en de Driehoeknevel. Alle sterrenstelsels op een afstand minder dan vijf miljoen lichtjaar van de Melkweg horen bij de Lokale Groep en zijn daarmee buren van het Melkwegstelsel.

Je denkt misschien dat de Melkweg het grootste sterrenstelsel in dit buurtclubje is, maar dat is niet zo. Die eer gaat naar de Andromedanevel, ook wel het Andromedastelsel genoemd. Deze reus is 2,5 miljoen lichtjaar van de aarde verwijderd, maar de afstand wordt alsmaar kleiner. Ooit zullen de Melkweg en de Andromedanevel op elkaar botsen en samensmelten. Daarna vormen zij een enorm elliptisch sterrenstelsel. Gelukkig duurt dit nog 4,5 miljard jaar en tegen die tijd is onze zon ook al door zijn brandstof heen en is het dus de vraag of de mensheid dit uberhaupt meemaakt.

Een ander prominent lid van de Lokale Groep is de Driehoeknevel. Dit is het verst verwijderde object dat nog met het blote oog waar te nemen is vanaf het aardoppervlak. Als je met het blote oog naar dit sterrenstelsel kijkt, dan kijk je naar fotonen die 2,85 miljoen jaar onderweg zijn geweest. Hoewel het sterrenbeeld Driehoek te zien is vanuit Nederland, moet je dan nog wel een heel donker plekje opzoeken en dat is lastig. Ruimtetelescopen hebben gelukkig geen last van lichtvervuiling. De ruimtefoto van de week is een prachtige foto van deze Driehoeknevel.

Op de bovenstaande ruimtefoto – die in 2019 gemaakt is met de Hubble-telescoop – schitteren 40 miljard sterren. Het sterrenstelsel heeft enorm veel gas en stof. Hier worden veel jonge sterren geboren.

En zo lijkt de Lokale Groep waarschijnlijk verrassend veel op je eigen wijk. Je hebt de ene buurman die een net grotere auto op de oprit heeft, net zoals de Andromedanevel net wat meer sterren heeft dan de Melkweg. Of het gereformeerde gezin met veel kinderen: dat doet toch wat denken aan de Driehoeknevel. Of die buren die continu bij je op bezoek komen en als satellietstelsels om je huis cirkelen, zoals de Magelhaense Wolken?

De afgelopen decennia hebben ruimtetelescopen en satellieten prachtige foto’s gemaakt van nevels, sterrenstelsels, stellaire kraamkamers en planeten. Ieder weekend halen we een indrukwekkende ruimtefoto uit het archief. Genieten van alle foto’s? Bekijk ze op deze pagina.