Inktvis kan echt even niet meer na vrijpartij

Het duurt tot wel dertig minuten voordat inktvissen na een vrijpartij weer op normale snelheid kunnen zwemmen. Dat blijkt uit een opvallend onderzoek van de universiteit van Melbourne.

Dat de inktvissen van de soort Euprymna tasmanica na een vrijpartij even bij moeten komen, is zo gek nog niet. Een vrijpartij duurt zo’n drie uur en vraagt met name nogal wat van het mannetje. Hij moet het vrouwtje tijdens de vrijpartij stevig vasthouden zodat hij haar kan bevruchten.

Het zette onderzoekers van de universiteit van Melbourne aan het denken. Want zo’n vrijpartij kostte vooral het mannetje ongetwijfeld veel energie. De onderzoekers besloten de proef op de som te nemen. Ze verzamelden een aantal mannetjes en vrouwtjes en lieten ze zwemmen. Daarna kregen de mannetjes de kans om te paren met een vrouwtje. Na de vrijpartij zwommen de mannetjes en vrouwtjes verder en werden hun zwemvaardigheden opnieuw bestudeerd.

Kiekje

Een bijzonder kiekje zien? Wat dacht u hiervan: een vis wordt één met een octopus die de vis imiteert.

“We ontdekten dat zowel mannetjes als vrouwtjes na de vrijpartij tot zo’n dertig minuten nodig hebben om te herstellen,” vertelt onderzoeker Amanda Franklin. “Dat wijst erop dat de inktvissen last hadden van een tijdelijke vermoeidheid van de spieren. Onze resultaten zijn wel een beetje verrassend, aangezien beide geslachten ongeveer even moe waren, hoewel de vrijpartij inspannender lijkt te zijn voor het mannetje.”

In het zand
De onderzoekers vermoeden dat de inktvissen normaal gesproken niet gaan zwemmen nadat ze hebben gepaard. Waarschijnlijk verstoppen ze zich in het zand om uit te rusten, zo schrijven ze in het blad Biology Letters. Maar ook dat is in zekere zin nadelig. Want de tijd die ze in het zand doorbrengen, kunnen ze niet gebruiken om een nieuwe partner om mee te paren te vinden of om voedsel te zoeken.

De inktvissen van de soort E. tasmanica leven ongeveer één jaar en hebben in die periode herhaaldelijk seks met verschillende partners. Dat heeft in ieder geval tijdelijk invloed op hun fitheid. De grote vraag is of de energievretende vrijpartijen nog meer gevolgen hebben. Zouden vrouwtjes die veel seks hebben bijvoorbeeld korter leven? De onderzoekers hopen dat nog uit te gaan zoeken.

"Promiscuous squid fatigued after mating: new study" - Melbourne.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Mark Norman.