Intergalactische ruimtereizen zijn mogelijk

Is het mogelijk om het Melkwegstelsel in een ruimteschip te verlaten? Jazeker! Het supermassieve zwarte gat in het centrum van de Melkweg gooit iedere 100.000 jaar een ster op hoge snelheid het sterrenstelsel uit: de intergalactische ruimte in.

Hoewel er nog niet directe bewijzen zijn gevonden dat het zwarte gat ervoor verantwoordelijk is, denken astronomen dat geen andere objecten in het Melkwegstelsel zoiets kunnen doen.

In theorie is het mogelijk dat een ster uit een binair systeem (dubbelster) gegooid kan worden, als de dubbelster te dicht bij het zwarte gat in de buurt komt. De getijdekrachten van de zwaartekracht van het zwarte gat zorgen dat het paar uit elkaar breekt.

Eén ster zal op hoge snelheid richting het zwarte gat razen, terwijl de andere ster op dezelfde snelheid het zwarte gat verlaat. Dit komt overeen met Newtons derde wet: actie = -reactie. Als een voorwerp (A) een kracht op een ander voorwerp (B) uitoefent, gaat de kracht gepaard met een even grote maar tegengestelde kracht van B op A. Oftewel: het zwarte gat verorbert één ster, terwijl de andere ster het sterrenstelsel verlaat.

Niet te stoppen
Een keer in de 100.000 jaar komt zo’n gebeurtenis voor. Een ster heeft dan zo’n hoge snelheid, dat hij binnen een paar duizend jaar de galactische schijf van de Melkweg verlaat en de intergalactische ruimte betreedt. Zelfs de aantrekkingskracht van de donkere materie in de halo is niet genoeg om de ster te stoppen. Hoewel de ster er wel door wordt afgeremd, raast het object gewoon door.

Warme, blauwe sterren
Op dit moment zijn er al minimaal zestien van zulke sterren ontdekt. De eerste werd pas in 2005 gevonden. De meeste van deze sterren zijn warm, lichtblauw en leven kort. Dit komt omdat astronomen dit soort sterren makkelijk kunnen ontdekken. Wetenschappers denken dat het ook mogelijk is dat sterren zoals de zon door het supermassieve zwarte gat worden weggegooid. Tot nu toe zijn dit soort sterren nog niet ontdekt.

Buitenaards leven
Mochten buitenaardse beschavingen naar het centrum in het Melkwegstelsel kunnen reizen, dan is het slim om het zwarte gat te gebruiken om op hoge snelheid de Melkweg te verlaten. Het supermassieve zwarte gat maakt intergalactische ruimtereizen mogelijk.