Is de zon geboren in sterrenhoop M67?

Het is mogelijk dat onze zon is geboren in Messier 67, een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Kreeft. Wetenschappers hebben namelijk een ster in de open sterrenhoop gevonden, die qua chemische vingerafdruk erg veel op de zon lijkt. Meer nog dan de zonachtige sterren in de nabije omgeving van de aarde. Is de ster M67-1194 het broertje van de zon? Of is dit gewoon ‘toeval’?

Messier 67 is een rijk cluster met 500 sterren. Aangezien de sterrenhoop vier miljard jaar oud is, zijn veel sterren al in een vergevorderd stadium van hun evolutie. Sterren in clusters verouderen namelijk sneller dan buiten clusters door getijdewerking.

M67-1194 komt qua leeftijd overeen met de zon en heeft ook dezelfde samenstelling. Toch is Messier 67 2.700 lichtjaar van de aarde verwijderd. Stel, de zon is geboren in dit cluster, hoe is het object dan op de huidige locatie in het Melkwegstelsel beland?

Uit computersimulaties blijkt dat tachtig procent van alle oorspronkelijke bewoners van M67 zijn ontsnapt. Kortom, het is heel goed mogelijk dat de zon in deze sterrenhoop is geboren en er vervolgens is uitgeschopt. Toch is dit onlogisch, aangezien de zon een andere baan om het Melkwegstelsel volgt dan M67. De kans is groter dat de zon in een soortgelijke omgeving als Messier 67 is geboren.