Is geboortemaand de oorzaak van psychische stoornissen?

Uit diverse studies is gebleken dat baby’s die in de wintermaanden geboren worden een grotere kans hebben op psychische problemen zoals schizofrenie, depressie en een winterdip. Een nieuw onderzoek verklaart waarom. Uit experimenten blijkt dat een tekort aan daglicht de biologische klok van pasgeboren muizen overhoop gooit. En daar blijven de dieren gedurende hun leven last van houden.

De onderzoekers verzamelden een aantal pasgeboren muizen en deelden de groep in tweeën. De ene groep werd opgevoed alsof het winter was en werd maar acht uur per dag aan daglicht blootgesteld. De andere groep ervoer de zomer en had maar liefst zestien uur met daglicht te maken.

…ook vette zandratten last hebben van winterdepressies en baat hebben bij lichttherapie?

Vervolgens werden beide groepen vier weken lang aan hetzelfde ritme of het tegenovergestelde ritme blootgesteld. De genen die de biologische klok van de ‘wintermuisjes’ regelden waren ongeacht hoelang de dag duurde veel korter actief dan die van de ‘zomermuisjes’. Bovendien waren de muizen die zogenaamd in de winter geboren waren ‘s avonds veel actiever. Dat gedrag lijkt op het gedrag van mensen met een winterdip.

De studie suggereert dat de hoeveelheid daglicht waar we als baby’s aan worden blootgesteld, bepaalt of onze biologische klok wel goed functioneert. Dat zou kunnen betekenen dat onze vatbaarheid voor psychische aandoeningen zoals de depressie of winterdip al in de eerste weken van ons leven wordt bepaald. Hoewel het gedrag en de biologische processen van muizen in veel opzichten op die van mensen lijken, is het nog onduidelijk of de onderzoeksresultaten ook voor mensen opgaan. Nadere studies moeten dat uitwijzen.