Is het Higgs-deeltje nu echt gevonden?

CERN gaat volgende week de nieuwste resultaten omtrent Higgs bekendmaken en dus zwellen de geruchten weer aan.

Geruchten over een gevonden Higgs-deeltje: dat hebben we al eerder gehoord. En daar bleek toen niets van te kloppen. Hoe betrouwbaar zijn de nieuwste geruchten?

Speculaties
Nou, de geruchten op zichzelf zijn misschien niet heel indrukwekkend, maar samen zijn de speculaties toch aardig overtuigend. En in theorie is de kans dat de wetenschappers Higgs gevonden hebben nu groter dan de vorige keer. Simpelweg omdat ze meer tijd hebben gehad om het deeltje in te sluiten.

Zoektocht
Al tientallen jaren wordt er naar het deeltje gezocht. En de laatste jaren is er wel wat vooruitgang geboekt. Langzaam maar zeker sluiten onderzoekers het deeltje in. Bijvoorbeeld door steeds meer plaatsen waar dit deeltje zich op zou kunnen houden uit te sluiten. Dat wil zeggen: als het deeltje al bestaat.

Over LHC

Meer weten over de deeltjesversneller die Higgs moet opsporen? Lees er hier alles over!

Over Higgs
Even kort iets over het Higgs-deeltje dat door fysici ook wel heel theatraal wordt aangeduid als de ‘Heilige Graal’. Fysici hebben door de jaren heen modellen gebouwd die diverse verschijnselen verklaren. In dit model heeft ook het Higgs-deeltje een plaats gekregen. Het deeltje is van groot belang voor de geldigheid van het model: het verklaart namelijk waarom alle deeltjes massa hebben. In theorie is het bestaan van het deeltje al vele malen bewezen, maar in de praktijk hebben de onderzoekers het nog nooit gezien. Het vinden van Higgs is dan ook van cruciaal belang, omdat daarmee voor eens en altijd duidelijk moet worden of het model van de wetenschappers klopt. En als er geen Higgs wordt gevonden, moet het hele model op de schop.

Gerucht
Nu weer terug naar de geruchten: waarop zijn ze gebaseerd? Het gerucht gaat dat de onderzoekers echt iets belangrijks aan te kondigen hebben. De resultaten worden namelijk gepresenteerd door de belangrijkste wetenschappers. En dat is opvallend, omdat zij zich daar meestal niet met bezighouden. Nu is dat argument op zichzelf misschien niet zo sterk. Maar tel daar bij op dat wetenschappers de afgelopen maanden steeds dichter bij Higgs in de buurt kwamen en Higgs zelfs al even gezien dachten te hebben. Daar komt nog eens bij dat het ook binnen CERN zelf zoemt van de geruchten over een mogelijke ontdekking. Dat meldt de BBC op gezag van professor John Ellis. Hij werkte bij CERN en is er nu nog steeds gastprofessor. “Ik denk dat we een eerste glimp (van Higgs, red.) gaan opvangen,” zo vertelt hij de BBC.

En dan komt natuurlijk de belangrijkste vraag: zullen de geruchten kloppen? Het kan best zijn dat de onderzoekers iets belangrijks op het spoor zijn, maar de kans dat ze de vondst van een Higgs-deeltje presenteren, is uitzonderlijk klein. Dat komt doordat zo’n vondst om veel meer onderzoek en veel meer bewijs vraagt dan de onderzoekers in de achterliggende tijd hebben kunnen verzamelen. Maar laten we eerlijk zijn: ook al wordt Higgs niet gevonden. Een glimp van Higgs zou ook al wereldnieuws zijn. We gaan het zien: dinsdag 13 december presenteren de onderzoekers hun resultaten.

"CERN manages expectations around Higgs rumours" - Nature.com
"Rumors erupt over Higgs boson discovery" - Discovery.com
"Cern scientist expects 'first glimpse' of Higgs boson" - BBC.co.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Lucas Taylor (via Wikimedia Commons).