maan

De organisatie heeft een contract gesloten met Spaceflight Industries waardoor die ambitie nu zomaar eens werkelijkheid kan worden.

Het Israëlische bedrijf SpaceIL is één van de deelnemers aan de Google Lunar Xprize. Om deze prijs te winnen, moet een voor 90 procent privaat gefinancierd team erin slagen om voor 31 december 2017 een onbemande lander op het oppervlak van de maan zetten. Vervolgens moet de lander ook nog eens zeker 500 meter op het oppervlak van de maan afleggen en video’s en foto’s met een zeer hoge resolutie terug naar de aarde sturen. Het team dat als eerste – voor de deadline – die doelstellingen haalt, wint 20 miljoen dollar.

Eerste
Het Israëlische bedrijf SpaceIL is er nu als eerste Google Lunar Xprize-deelnemer in geslaagd om een door de wedstrijdorganisatie geverifieerd contract af te sluiten waarmee de lancering van hun ruimtevaartuig geregeld is. Het team heeft een contract gesloten met Spaceflight Industries, een Amerikaans bedrijf dat recent een SpaceX Falcon 9-lanceersysteem heeft aangeschaft.

Ruimtewedloop
De overige 15 teams die deelnemen aan de Google Lunar Xprize hebben nog tot het eind van 2016 om een dergelijk contract in de wacht te slepen. “De nieuwe ruimtewedloop is begonnen,” stelt Bob Weiss, namens de organisatie van de Google Lunar Xprize.

Het Israëlische team is voornemens in de tweede helft van 2017 naar de maan te vertrekken. Als de andere teams de Israëliërs niet voor zijn, is SpaceIL de eerste private organisatie die voet op de maan zet. Eerder hebben alleen landen – de Verenigde Staten, de voormalige Sovjet-Unie en China – een bezoek gebracht aan de maan.