Jaloezie maakt echt blind

Terwijl hun mannen naar aantrekkelijke dames mochten kijken, moesten hun partners de juiste plaatjes uit een snelle stroom van beelden zien te pikken. Dat mislukte: de vrouwen werden teveel afgeleid door hun jaloezie. Blindmakende jaloezië: het bestaat echt, zo concluderen de wetenschappers.

Volgens de onderzoekers Steven Most en Jean-Philippe Laurenceau laten hun onderzoeksresultaten zien dat relaties en waarneming elkaar aantasten. Eerder werd al bekend dat emoties die bij relaties komen kijken, onze mentale en fysieke gezondheid aantasten, maar nu blijkt zelfs ons zicht erdoor te vertroebelen.

Landschappen
De groep proefpersonen bestond uit verschillende heteroseksuele koppels. De man en vrouw kwamen naast elkaar aan tafel te zitten en keken elk naar hun eigen computerscherm. In het geval van de man verschenen daar in eerste instantie landschappen op die hij moest beoordelen op schoonheid. De vrouwen keken naar voorbij komende plaatjes en moesten de landschappen eruit halen en vervelende afbeeldingen negeren.

Blind
Halverwege het experiment kondigden de onderzoekers aan dat de man nu de aantrekkelijkheid van vrijgezelle vrouwen zou gaan beoordelen. Na het experiment gaven de vrouwen aan hoe ze het vonden dat hun partner naar aantrekkelijke vrouwen had moeten kijken. Ook werd gekeken hoeveel beelden ze had herkend. Wat bleek? Hoe jaloerser de vrouw was, des te minder plaatjes ze opmerkte. De tijdelijke ‘blindheid’ trad in alle gevallen pas op nadat de man naar aantrekkelijke dames was gaan kijken.

De onderzoekers hopen in de toekomst te achterhalen of het omdraaien van de rollen (een naar mooie mannen kijkende vrouw en een jaloerse man) hetzelfde effect heeft.