James Webb wordt gelanceerd in het voorjaar van 2019

De lancering van de James Webb-telescoop is een half jaar uitgesteld. Deze vindt nu plaats tussen maart en juni 2019.

Eerder was sprake van een lancering in oktober 2018.

De reden dat de telescoop pas later wordt gelanceerd, is dat NASA meer tijd nodig heeft om de verschillende elementen van de ruimtetelescoop samen te voegen. “Er zijn geen technische problemen”, vertelt NASA’s Thomas Zurbuchen.

De exacte lanceerdatum moet een jaar van tevoren bekend zijn, omdat NASA samenwerkt met de Europese ruimtevaartorganisatie. De telescoop wordt namelijk gelanceerd met een Europese Ariane 5-raket. Tijdens de laatste analyse is besloten om de lanceerdatum toch iets op te schuiven. Hierdoor kunnen de verschillende elementen van de telescoop nog goed getest worden en wordt het geen haastklus.

Groot en complex
Het is sowieso goed nieuws dat de James Webb-telescoop de verschillende testen tot op heden vlekkeloos doorloopt. De telescoop is namelijk erg groot en heeft ook nog eens een immens zonneschild. Daarnaast zit de ruimtetelescoop complex in elkaar.

Krachtigste telescoop
Als de telescoop klaar is, zal het de krachtigste ruimtetelescoop ooit zijn. De ruimtetelescoop moet niet alleen beelden van de allereerste sterrenstelsels gaan maken, maar kan naar verwachting ook veel meer vertellen over (potentieel leefbare) exoplaneten.

Lees alles over de James Webb-telescoop op onze nieuwe themapagina.

"NASA’s James Webb Space Telescope to be Launched Spring 2019" - NASA