Japanse beving laat enorme scheuren achter

Onderzoekers zijn ervan overtuigd dat tot wel drie meter brede scheuren in de zeebodem nabij Japan door de grote beving zijn veroorzaakt.

De scheuren werden al in augustus gefotografeerd. Deze week presenteerden de onderzoekers (onder meer op basis van de foto’s) hun bevindingen. Ze deden dat tijdens een bijeenkomst van de American Geophysical Union.

Deze scheur is ongeveer één meter breed en zeker tachtig meter lang. De scheur loopt van noord naar zuid. Foto: Hidetaka Nomaki / JAMSTEC.

Voor en na
Al voor de aardbeving deden wetenschappers onderzoek naar de zeebodem nabij Japan. En dat stelt ze nu in staat om de situaties voor en na de beving met elkaar te vergelijken. En de verschillen zijn groot. Op sommige plaatsen werden scheuren van wel drie meter breed aangetroffen. Hoe diep de scheuren zijn? Dat weten de onderzoekers lang niet van elke scheur even precies.

Kracht
De flinke kloven zijn de stille getuigen van een aardbeving met een enorme kracht. De zeebodem nabij het epicentrum werd uitgerekt en scheurde. De beving vond in maart van dit jaar plaats en resulteerde tevens in een tsunami en problemen met Japanse kerncentrales. De beving en tsunami kostten aan 20.000 mensen het leven.

Toch blijken sommige organismen ook te profiteren van de aardbeving, zo hebben de onderzoekers ontdekt. Zo doen bacteriën het bijvoorbeeld hartstikke goed in het gebied met alle scheuren. Dat komt doordat er bij de beving veel methaan en waterstofsulfide vrijkwam en dat gebruiken zij als bron van energie.

Bacteriën bedekken samen zo'n twee meter zeebodem. Foto: Katsunori Fujikura / JAMSTEC.

"Photos from the 2011 Tohoku Earthquake Source Area" - Jamstec.go.jp
"Huge Japan Quake Cracked Open Seafloor" - Ouramazingplanet.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Norio Miyamoto / JAMSTEC.