fitness-2

Hardlopen, fietsen, zwemmen: je bent een paar maanden lekker actief geweest. Betekent dit dat je vervolgens een paar weken met de benen omhoog kunt zitten? Nee, dat is onverstandig, concluderen wetenschappers van de universiteit van Kopenhagen.

Onderzoekers maakten één been van oudere en jonge mannen voor een periode van twee weken inactief en bekeken vervolgens wat er gebeurde. De jonge mensen verloren eenderde van hun spiermassa, terwijl oudere mensen er voor een kwart op achteruit gingen. “Een jonge man die niet mobiel is kan in twee weken flink in spiermassa achteruit gaan”, zegt student Andreas Vigelsø. “Dit verschil in massa is vergelijkbaar met het verschil tussen een veertigjarige en een vijftigjarige.”

Minder spiermassa
Wanneer iemand ouder wordt, neemt het gewicht van spieren af. Daarom hebben jonge mannen één kilo meer spiermassa in ieder been dan oudere mannen. Na twee weken immobiliteit verloren jonge mannen gemiddeld 485 gram, terwijl oudere mannen 250 gram verloren.

“Des te meer spiermassa je hebt, des te meer verlies je”, zegt onderzoeker Martin Gram. “Wanneer je topfit bent en je raakt geblesseerd, dan verlies je in een korte tijd dus meer spiermassa dan iemand die niet fit is.”

“Hoewel oudere mensen minder spiermassa verliezen, heeft dit verlies mogelijk grotere gevolgen voor hen dan voor jongeren”, vervolgt Gram. “Wij denken dat de hoeveelheid spiermassa een grote invloed heeft op de kwaliteit van leven en de gezondheid van ouderen.”

Zes weken trainen om oude niveau te bereiken
Na twee weken mochten de deelnemers hun been weer gebruik. Ze fietsten vervolgens drie tot vier keer per week voor een periode van zes weken. Fietsen hielp de deelnemers om meer spiermassa te krijgen, maar het hielp niet om de spierkracht te verbeteren. “Daar is krachttraining voor nodig”, zegt Vigelsø.

De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Journal of Rehabilitation Medicine.