Jets van zwart gat bevatten doodnormale atomen

jet

Eindelijk weten we waaruit de ‘jets’ die door zwarte gaten worden gecreëerd, bestaan. Nieuw onderzoek toont aan dat de bundels materie doodgewone atomen bevatten.

“We weten al lange tijd dat jets elektronen bevatten,” legt onderzoeker James Miller Jones uit. “Maar ze zijn niet helemaal negatief geladen, dus er moet ook iets in de jets zitten dat positief geladen is. Tot voor kort was niet duidelijk of die positieve lading afkomstig was van positronen (het antideeltje van een elektron) of positief geladen atomen.”

En nu blijkt dus dat het om atomen gaat. De onderzoekers trekken die conclusie nadat ze met behulp van een satelliet en telescoop een zwart gat bestudeerden. Daar troffen ze bewijs aan dat de jets nikkel- en ijzeratomen bevatten.

En daarmee zijn wetenschappers weer een stukje dichter bij de ontrafeling van één van de grote mysteries die ons heelal rijk is, gekomen. Maar er valt als het om zwarte gaten gaat, nog genoeg te ontdekken. Zo is bijvoorbeeld ook nog altijd onduidelijk waar de jets hun energie vandaan halen: uit de rotatie van het zwarte gat zelf of uit de accretieschijf rondom het zwarte gat. “Onze resultaten suggereren dat het waarschijnlijker is dat de schijf verantwoordelijk is voor het kanaliseren van de materie in de vorm van jets en we zijn van plan om dat verder te observeren en te bevestigen.”

"Astronomers Reveal Contents of Mysterious Black Hole Jets" - ICRAR (via Sciencedaily.com).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door ESO / WFI (visible); MPIfR / ESO / APEX / A.Weiss et al. (microwave); NASA / CXC / CfA / R.Kraft et al. (X-ray).