Sommige ouderen kunnen zich enorm opwinden over de levensstijl en het gedrag van jongeren. Dit deugt niet. Dat ging vroeger wel anders. En ginds is toch ongehoord. Uit onderzoek blijkt nu waarom deze ouderen zich zo aangetrokken voelen tot slecht nieuws en geweeklaag over anderen (lees: de jeugd van tegenwoordig): ze voelen zich er een stuk beter door.

De onderzoekers verzamelden 178 jongvolwassenen en 98 ouderen. De proefpersonen kregen te horen dat ze een online tijdschrift gingen testen. Maar in werkelijkheid hadden de onderzoekers natuurlijk iets anders in gedachten. De proefpersonen kregen het tijdschrift op hun scherm en wisten dat ze niet de tijd hadden om alles te lezen. Daarom mochten ze alleen aanklikken wat ze interessant vonden. De computer hield het klikgedrag bij.

Enquête
Elk tijdschrift had positieve en negatieve verhalen. Bij die verhalen stond een foto van de betrokkenen. In de helft van alle gevallen was dat een oudere persoon en in de andere helft een jongere. Zodra de tijd om was, vulde elke proefpersoon een enquête in. Aan de hand daarvan konden de onderzoekers bepalen hoe groot het zelfrespect van de deelnemers was.

Interesse
Na afloop bleek dat de ouderen vaker op de negatieve artikelen over jongeren klikten. Negatieve verhalen over hun eigen leeftijdsgroep klikten ze niet vaker dan normaal aan. Jongere mensen voelden zich daarentegen sterk aangetrokken tot nieuws over andere jongeren en hadden daarbij een voorliefde voor positief nieuws. Ze hadden echter weinig interesse in de verhalen over ouderen. Hierbij maakte het niet uit of een artikel positief of negatief was.

Zelfrespect
Uit de enquête bleek dat de jongere mensen geen groter zelfrespect hadden gekregen door wat ze hadden gelezen. De ouderen daarentegen wel. Het lijkt erop dat zij zich op hun leeftijd en met de negatieve verhalen over jongeren in het achterhoofd gewoon een stuk beter voelen.

Identiteit
“Onze resultaten versterken het argument dat mensen de media gebruiken om hun sociale identiteit te verhogen,” meent onderzoeker Silvia Knobloch-Westerwick. “Oudere en jongere mensen hebben verschillende doelen wanneer ze de media gebruiken en dat kun je zien aan wat ze lezen.”

Jongeren zijn nog minder zeker over hun eigen identiteit en lezen liever over andere jongeren. Zo kunnen ze zien hoe zij hun leven leiden. Ouderen zijn een stuk zekerder van hun identiteit, maar voelen zich in een maatschappij die vooral gericht is op jonge mensen misschien wat minderwaardig. En dus gebruiken zij de media op een heel andere manier, zo concluderen de onderzoekers.