Jong vogeltje zingt perfect als vrouwtje luistert

Jonge vogeltjes die nog aan het leren zijn om goed te zingen, geven een bijna perfecte uitvoering weg als ze in de buurt zijn van een vrouwtje. Dat blijkt uit onderzoek. De vogeltjes bleken zodra een vrouwtje in de buurt kwam een enorme sprong in hun ontwikkeling te maken. Dat wijst erop dat sociale gebeurtenissen een grote invloed hebben op het leerproces.

Jonge vogeltjes leren – net als mensen – zingen of ‘praten’ door volwassen vogels na te doen. Ze leren door gewoon aan de slag te gaan, fouten te maken en daarvan te leren.

Perfect zingen
Wetenschappers gingen er altijd vanuit dat jonge vogels niet in staat zijn om een volwassen gezang te laten horen. Maar tijdens een studie onder zebravinkjes bleek dat we de jonge vogels niet moeten onderschatten. Zodra een vrouwtje naar de dieren luisterde, gingen ze vrijwel perfect zingen. “De vogels kozen de beste versie die ze van een liedje konden laten horen en ze zongen het opnieuw en opnieuw,” vertelt onderzoeker Allison Doupe. “Ze klonken haast als volwassenen. Het blijkt dat de jonge vogels meer kunnen dan ze ons vertellen.”

…vogels in de stad een toontje hoger zingen?

Slecht
Het gezang van jonge vogeltjes is normaal gesproken nogal slecht. Ze moeten het tenslotte nog leren. De wetenschappers concluderen dan ook dat de sociale verandering (een vrouwtje in de buurt) het leerproces een boost moet geven. “Onze resultaten suggereren dat alhoewel de jonge vogeltjes in staat zijn om complexe liedjes te produceren, ze dat alleen kunnen op basis van een sociale aanwijzing.”

Baby
De studie is ook van groot belang voor ons mensen. Zo bleek uit eerdere studies al dat sociale omstandigheden van invloed zijn op het leerproces van mensen. Onderzoek toonde toen aan dat baby’s in aanwezigheid van hun moeder veel beter konden brabbelen dan wanneer ze bij andere mensen in de buurt waren.

Dit nieuwe onderzoek onderschrijft die resultaten en kan implicaties hebben voor het onderwijs. De studie is overigens niet alleen van belang voor het onderwijs van kinderen, maar kan ook volwassenen die door een aandoening of ongeluk bijvoorbeeld opnieuw moeten leren praten op weg helpen.