Jonge spin oefent seks

Sommige spinnen oefenen seks. Mannetjes zijn daar niet altijd bij gebaat, zo blijkt. Oefenen maakt ze soms te moe voor het echte werk.

Die opmerkelijke conclusie trekken onderzoeker nadat ze de spin Anelosimus studiosus bestudeerden. Deze spin houdt er bijzonder gedrag op na. Een volwassen mannetje hangt wat rond bij het web van een nog niet volwassen vrouwtje en probeert haar te plezieren door seks te oefenen. Hij doet zelfs alsof hij zijn geslachtsdeel in haar steekt. Dat is overigens onmogelijk: de geslachtsdelen van een onvolwassen vrouwtje zijn nog gesloten.

Voordelen
Dus de man steekt tijd en energie in seks, terwijl het nog geen nageslacht op kan leveren. Dat is opvallend. Maar onderzoeker Jonathan Pruitt heeft ontdekt dat zowel het mannetje als het vrouwtje baat hebben bij de oefening. Vrouwtjes die oefenen, krijgen vaak grotere ‘eizakken’ en kunnen dus ook meer eitjes kwijt. Ook gaat de geslachtsgemeenschap wat sneller.

…sommige spinnen hun vrouw masseren voor seks?

Risico
Toch is het ook een risico om zo te oefenen, zo ontdekte Pruitt. Hij liet een mannetje en een vrouwtje ‘oefenen’ en zette er daarna een ander mannetje bij. De mannetjes die al hun energie in het oefenen hadden gestoken, hadden blijkbaar geen energie meer om een ander mannetje te verjagen en werden zelf weggejaagd. En dus dropen ze af zonder ooit echt seks te hebben en nageslacht te creëren. Het was allemaal vergeefse moeite.

De mannelijke spinnen zouden dan ook in de gaten moeten houden of ze de enige man in een kolonie zijn. Zoja, dan kunnen ze naar hartelust oefenen. Zoniet, dan kunnen ze beter andere mannetjes laten oefenen en vervolgens er zelf tussen springen en het oefenende mannetje verjagen, meent Pruitt.

"Spider play sex isn't all fun and games" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Alex Wild, 2011 (via Sciencemag.org).