Hoewel jongens en meisjes de buitenspelregel net zo goed begrijpen, zijn de jongens beter in staat om een speler in buitenspelpositie te spotten.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van London Metropolitan University. De wetenschappers baseren hun conclusies op experimenten.

Experiment
De onderzoekers legden 33 kinderen – tussen de 7 en 9 jaar – uit wat buitenspel was. Elk kind moest vervolgens aantonen dat het de buitenspelregel begreep door de buitenspelpositie te tekenen. Jongens en meisjes bleken de buitenspelregel in theorie net zo goed te begrijpen.

WIST JE DAT…
…een succesvolle Engelse voetbalploeg eerder dit jaar de aarde liet beven?

Simulaties
Vervolgens was het tijd voor het tweede deel van de test. De kinderen kregen een gesimuleerd voetbalspel op de computer te zien en moesten beoordelen of een bepaalde speler buitenspel stond. De jongens bleken niet alleen beter in staat te zijn om een speler in buitenspelpositie te detecteren. Ze stelden ook veel vaker correct vast dat een speler niet buitenspel stond.

Vaker voetballen
Hoe is dat te verklaren? De onderzoekers denken dat het alles te maken heeft met het feit dat de jongens veel vaker voetballen dan de meisjes. “We weten al decennialang dat jongens meer in groepen spelen en spelletjes zoals voetbal spelen, terwijl meisjes geneigd zijn om in tweetallen te spelen,” vertelt onderzoeker Christiane Lange-Kuettner. “Het is mogelijk dat jongens door het spel vaker te spelen hun ruimtelijk inzicht verbeterd hebben en hun ogen meer op de bal gericht hebben en daardoor accurater kunnen bepalen of een speler buitenspel staat.”

Het is voor het eerst dat onderzoekers het begrip van de buitenspelregel onder kinderen bestuderen. Als het aan de onderzoekers ligt krijgt hun studie nog een vervolg. Zo zouden ze in de toekomst tijdens vergelijkbare experimenten graag de oogbewegingen van de kinderen volgen om te achterhalen waar ze naar kijken tijdens een voetbalwedstrijd. Ook zou het volgens de onderzoekers interessant zijn om kinderen met verschillende hobby’s met elkaar te vergelijken. “Een groep jongens die geen voetbal speelt en liever leest met een groep voetballende meiden om te zien of hetzelfde fenomeen ook andersom voorkomt.”