Kalmte is besmettelijk onder pissebedden

pissebed

Een rustige pissebed zorgt ervoor dat ook soortgenoten in zijn groep rustiger worden. Is kalmte besmettelijk?

Wetenschappers Pierre Broly en Jean-Louis Denebourg van de Vrije Universiteit van Brussel observeerden een groep pissebedden. Deze kreeftachtigen heb je vast wel eens in jouw achtertuin gespot. Landpissebedden houden namelijk van permanent vochtige omgevingen, omdat hun pleopoden (zwempoten) op de onderzijde van de buik altijd vochtig moeten blijven. Ze leven daarom onder stenen, hout en bladeren.

In het wetenschappelijke journaal PLOS Computational Biology melden de onderzoekers dat een bepaalde gemoedstoestand besmettelijk kan zijn onder pissebedden. Een individu heeft dus een grote invloed op de groep. Misschien komt dit wel omdat pissebedden van elkaar afhankelijk zijn? Pissebedden zitten tegen elkaar aan, omdat er dan minder water verdampt per pissebed.

Uit verschillende experimenten blijkt dat kalmte als een vuurtje verspreid. Het resultaat is dat in een grotere groep meer pissebedden rustig zijn. Deze grote groepen zijn heel erg hecht. De onderzoekers vermoeden dat besmettelijke kalmte ook voorkomt onder mensen en andere mensen.