Kan uw hart ruiken wat u eet? Misschien wel!

koek en koffie

Wetenschappers hebben ontdekt dat cellen in het hart, bloed en longen over geurreceptoren beschikken. Het levert interessante vragen op: kan uw hart bijvoorbeeld die overheerlijke cappuccino of die versgebakken koekjes ruiken?

Geurreceptoren zijn ons niet onbekend. Zo weten wetenschappers al geruime tijd dat ze in de neus voorkomen. Bepaalde moleculen binden zich aan deze receptoren en zetten zo een aantal biochemische processen in gang die er uiteindelijk in resulteren dat ons brein een specifieke geur registreert.

Nieuw
Dat dergelijke receptoren ook in andere lichaamsdelen voorkomen: dat is wel nieuw. “Ons team heeft recent ontdekt dat bloedcellen – en dus niet alleen cellen in de neus – over geurreceptoren beschikken,” vertelt onderzoeker Peter Schieberle tijdens een bijeenkomst van de American Chemical Society. “In de neus nemen deze receptoren geurstoffen waar en vertalen deze in een geur die ons brein als prettig of als onprettig interpreteert. Maar verrassend genoeg is er steeds meer bewijs dat ook het hart, de longen en vele andere organen deze receptoren hebben.”

…planten insecten lijken te kunnen ruiken?

Ruikend hart?
Onduidelijk is nog welke functie de receptoren precies hebben. “Zodra we voedsel hebben gegeten, worden onderdelen ervan vanuit de maag in de bloedbaan gebracht,” merkt Schieberle op. “Maar betekent dit dat het hart het stuk vlees dat je zojuist gegeten hebt, kan ‘ruiken’? We weten het antwoord op die vraag nog niet.”

Wel tonen de onderzoekers aan dat de receptoren geuren kunnen waarnemen. In een experiment plaatsten ze een bloedcel en aantrekkelijke geur bij elkaar in de buurt. De bloedcel begon zich daarop naar de geur te bewegen. “Zodra componenten van geuren zich in het lichaam bevinden, is onduidelijk of ze op dezelfde manier functioneren als receptoren in de neus,” benadrukt Schieberle. “Maar dat willen we nog uit gaan zoeken.”

"Do cells in the blood, heart and lungs smell the food we eat?" - ACS.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Andy One (cc via Flickr.com).