kapucijnaap

Kapucijnapen zijn op sommige gebieden slimmer dan mensen. Dat blijkt uit onderzoek. De studie toont aan dat kapucijnapen – in tegenstelling tot mensen – niet denken dat een hoger prijskaartje ook betekent dat een product beter is.

Wij mensen zijn geneigd om te denken dat het prijskaartje dat aan een product hangt iets vertelt over de kwaliteit van dat product. Uit eerdere onderzoeken is bijvoorbeeld gebleken dat mensen zeggen dat een dure wijn veel beter smaakt dan dezelfde wijn met daarop een veel lagere prijs. En ook dure pijnstillers werken volgens proefpersonen beter dan dezelfde pijnstillers in een doosje met een lagere prijs erop.

Irrationeel gedrag
Wetenschappers vroegen zich af of ook kapucijnapen voor een hoger prijskaartje vallen. Dat lijkt misschien een beetje een vergezochte vraag, maar dat is het niet, zo legt onderzoeker Laurie Santos uit. “We weten dat kapucijnapen een aantal economische neigingen hebben die ook wij mensen hebben. Ons eerdere onderzoek heeft aangetoond dat apen liever geen verlies lijden, irrationeel zijn als ze met risico’s te maken krijgen en zelfs geneigd zijn om – net als mensen – hun eigen beslissingen te rationaliseren.”

WIST JE DAT…

Experimenten
Om te achterhalen of apen net als mensen geneigd zijn om te denken dat een prijskaartje iets vertelt over de kwaliteit van een product, zetten de onderzoekers een aantal experimenten op. Ze leerden apen om keuzes te maken op een ‘markt’ en onbekend voedsel te kopen tegen verschillende prijzen. De onderzoekers toonden eerst aan dat de apen de prijsverschillen die er tussen verschillende voedingswaren waren, begrepen. Daarna keken ze of de apen misschien een voorkeur hadden voor voedsel dat duurder was. Dat bleek niet het geval te zijn. “Dit is één van de eerste onderzochte domeinen waarin apen rationeler gedrag vertonen dan mensen.”

Maar hoe komt het nu dat mensen wel geneigd zijn om te denken dat het prijskaartje iets vertelt over de kwaliteit van een product en apen daar geen hinder van ondervinden? “In het geval van mensen geven hogere prijskaartjes vaak aan dat andere mensen dit product goed vinden,” vertelt Santos. ” Onze rijkere sociale ervaringen met markten kunnen er wel eens voor zorgen dat wij hier – in tegenstelling tot apen – de mist ingaan.”