‘Katholieke kerk verwelkomt buitenaards leven’

Broeder Guy Consolmagno, een wetenschapper van het Vaticaan, beweert dat de katholieke kerk open staat voor buitenaards leven. Ze mogen zelfs gedoopt worden, aldus Consolmagno. Kunnen we in de toekomst zogenaamde ruimtemissionarissen verwachten, die op exoplaneten intelligente buitenaards wezens proberen te bekeren?

Consolmagno sprak tijdens het Britse Wetenschapsfestival. Hij vindt het geen probleem dat wetenschap en religie naast elkaar bestaan. Wel noemt hij Intelligent Design – een controversiële theorie die ervan uit gaat dat het heelal door een superingenieur geschapen is – slechte theologie. “Intelligent Design maakt van God een heidense god van onweer en bliksem. Dat is niet de bedoeling.”

Steun
Astronoom Consolmagno is één van de twaalf astronomen die voor het Vaticaan werken. Hij beweert dat de katholieke kerk al vele jaren wetenschappelijk onderzoek ondersteunt en dat de kerk financiële bijdrages levert.

God van de engelen
“Ik zou verheugd zijn als we ergens anders in het heelal intelligent leven vinden”, aldus Consolmagno. “God is groter dan de mensheid. God is ook de god van de engelen.”

Ziel
Volgens Consolmagno hebben niet alleen mensen een ziel. “Iedere entiteit – het maakt niet uit hoeveel tentakels het heeft – heeft een ziel”, zegt hij. “Computers zijn echter niet slim genoeg of menselijk genoeg om een ziel te hebben.”