Katten voorspellen waar prooien zich verbergen

Jouw kat is slimmer dan je denkt. Katten begrijpen het principe van oorzaak en gevolg en snappen sommige natuurkundige wetten. Door deze kennis te koppelen aan geluiden die het dier hoort, kan een kat voorspellen waar prooien zich verbergen.

Dit concluderen onderzoekers van de Kyoto universiteit in Japan. Een paper naar aanleiding van dit onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Animal Cognition.

Aan de experimenten deden dertig katten mee. Onderzoekers schudden blikjes en legden de reacties van de katten vast. Sommige blikjes maakten een ratelend geluid, terwijl andere blikjes geen geluid produceerden. Na het schudden draaiden de onderzoekers een blikje op z’n kop, waarna er wel of niet een object uitviel.

Als wij een ratelend blikje horen, dan weten we dat er wat in zit. Wordt het blikje omgedraaid, dan weten we dat er iets uit valt. Ook katten begrijpen dit. De dertig katten keken langer naar de ratelende blikjes, waarschijnlijk omdat zij wisten dat er iets te halen viel.

Stel, een blikje maakt een ratelend geluid, maar bij het omdraaien valt er geen object uit, dan is dat opvallend. Of andersom: als een blikje geen geluid maakt, maar bij het omdraaien valt er wel een object uit, dan is dat raar. De deelnemende katten keken langer als er sprake was van inconsistent gedrag. De onderzoekers beweren in het paper dat dit een bewijs is dat katten oorzaak en gevolg begrijpen. “Katten gaan op hun oren af en voorspellen waar onzichtbare objecten zich bevinden”, concludeert onderzoeker Saho Takagi.

Nuttig in de praktijk
Mogelijk gebruikt een kat deze skills in het wild. Katten jagen vaak in het donker en kunnen hun prooien dus niet altijd goed zien. In dat geval moet een kat zijn oren gebruiken om een goede inschatting van de situatie te maken.